اخبارتازه‌های سیاسی

رسانه‌های ایران: سپاه “خرابکاری” در فردو را خنثی کرد

رسانه‌های دولتی ایران روز دوشنبه ادعا کردند که سازمان اطلاعات سپاه اعضای یک شبکه مرتبط با اسرائیل را که تلاش می‌کردند یک نیروگاه غنی‌سازی هسته‌ای کلیدی را خراب کنند، دستگیر کرده‌اند. فردو یک مرکز زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم است که در خارج از شهر مرکزی قم، در حدود ۱۸۰ کیلومتری جنوب تهران قرار دارد.

ایرنا هویت مظنونان و تعداد دستگیرشدگان را مشخص نکرده است؛ اما این آژانس خبری نوشته، که ماموران اطلاعاتی اسرائیل سعی داشتند پس از «استخدام» یکی از همسایگان یک کارمند بخش IR6 فردو به او نزدیک شوند.

گفتنی است، برخی از تحلیلگران این خبر را در راستای پروپاگاندای رسانه‌ای سپاه برای به حاشیه راندن رسوایی کاترین شکدم، جاسوس یهودی که توانست با ارتباط گیری با مقامات جمهوری اسلامی، به امنیتی‌ترین لایه‌های حکومتی نفوذ کند قلمداد کرده اند.

ایران بارها عوامل آمریکا یا اسرائیل را به جاسوسی و تلاش برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای خود از جمله کشتن دانشمندان متهم کرده است.

در آگوست ۲۰۱۲، خطوط برق تامین کننده فردو منفجر شد. دو سال بعد، ایران گفت که چندین «جاسوس» را در استان بوشهر، جایی که تنها نیروگاه هسته‌ای این کشور مستقر است، دستگیر کرده است. در سال ۲۰۲۰، تهران اسرائیل را متهم به ترور محسن فخری زاده، دانشمند ارشد هسته ای ایران در حمله ای در نزدیکی تهران کرد. سال بعد ادعا کرد که اسرائیل پشت یک “انفجار کوچک” قرار دارد که به کارخانه غنی‌سازی اورانیوم نطنز ضربه زد.

دکمه بازگشت به بالا