اخبارتازه‌های سیاسی

افزایش تلاش‌ها برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین؛ چین نیز وارد میدان شد!

برای اولین بار از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، پکن اعلام کرد که می‌خواهد میان دو کشور میانجی‌گری کند. وانگ یی، وزیر خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت کشورش آماده است تا “در پیشبرد گفتگوهای صلح و همکاری با جامعه بین‌المللی” برای میانجی‌‌گری در جنگ اوکراین “نقشی سازنده” ایفا کند.

همچنین امروز یکشنبه، ۲۲ اسفند، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر وارد مسکو شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، مذاکرات احیای برجام در وین و جنگ در اوکراین از موضوعات محوری مذاکرات او با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خواهد بود.

تلاش برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین درحالی افزایش یافته است که ارتش روسیه حلقه محاصره پایتخت اوکراین را تنگ‌تر کرده و فشار بر کی‌یف را افزایش داده است. به گفته میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین، کی‌یف در وضعیت محاصره قرار دارد.

امروز ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک پیام توئیتری نوشت، با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در باره دورنمای مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ گفت‌وگو کرده است. زلنسکی گفت، از بنت خواسته است، به آزادی شهردار شهر ملیتوپل کمک کند.

همچنین کاخ الیزه روز شنبه ۲۱ اسفند در بیانیه‌ای گفت: که شولتس و مکرون تلاش دیپلماتیک جدیدی را در رابطه با جنگ اوکراین آغاز کرده‌اند.

شولتس پیش از این نیز بارها با پوتین درباره اوضاع اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرده بود. کاخ کرملین چهارشنبه نهم مارس (۱۸ اسفند) تائید کرد که اولاف شولتس و ولادیمیر پوتین در باره تلاش برای یافتن یک راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین رایزنی کرده‌اند.

از سویی دیگر قرار است که از روز دوشنبه، ۲۲ اسفند در سازمان ملل چند نشست در رابطه با حمله روسیه به اوکراین برگزار شود. نخستین نشست روز دوشنبه در شورای امنیت خواهد بود که محور آن، چگونگی فعالیت سازمان امنیت و همکاری اروپا خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا