اخبارتازه‌های سیاسی

سپاه پاسداران: ماهواره «نور ۲» را در مدار قرار دادیم

درحالیکه طبق گزارش‌های منتشره، مذاکرات وین مراحل نهایی و حساس خود را پشت سر می‌گذارد، صبح امروز خبرگزاری فارس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور ۲ در مدار زمین خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی این خبرگزاری، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از ماهواره‌بر سه مرحله ‌ای قاصد، از کویر شاهرود ماهواره «نور ۲» را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد.

بنا بر این گزارش، ماموریت این ماهواره سنجشی و شناسایی است.

به گزارش خبرگزاری های داخلی این دومین ماهواره نظامی ایران است که در مدار نزدیک زمین (LEO) قرار می‌گیرد؛ پیش از این ماهواره نور-۱ در سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به وسیله ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد به فضا پرتاب شده بود و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین تزریق شده بود که کماکان در مدار زمین قرار دارد.

پیشتر چند تلاش ایران برای پرتاب ماهواره غیرنظامی شکست خورده بود. آمریکا در واکنش به خبر پرتاب ماهواره نظامی «نور یک» ایران گفته که این اقدام، مغایر قطعنامه‌های از ایران به شورای امنیت شکایت خواهد کرد.

پس از دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به برجام در تیرماه سال ۹۴، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ بر برجام صحه گذاشت.

بر اساس یکی از ضمیمه‌های این قطعنامه، جامعه جهانی «ایران را فرامی‌خواند» که اقدام به تولید یا گسترش موشک‌های بالیستیکی نکند که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای باشد.

دکمه بازگشت به بالا