اخبارتازه‌های سیاسی

چین: آمریکا به دنبال نسخه هند-اقیانوسیه ناتو است/آماده میانجیگری میان روسیه و اوکراین هستیم

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین ضمن پشتیبانی از روسیه گفته است دوستی چین با روسیه “استوار” است و چشم‌انداز همکاری بسیار گسترده.

او همچنین تاکید کرد که چین آماده است تا در صورت لزوم میان روسیه و اوکراین میانجیگری کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته گذشته گفته بود که چین باید در مذاکرات صلح آینده بین روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند، زیرا قدرت‌های غربی نمی‌توانند این نقش را ایفا کنند.

وانگ همچنین گفت که چین کمک‌های بشردوستانه به اوکراین خواهد فرستاد.

وی تاکید کرد: «حل مشکلات پیچیده به آرامش و عقلانیت نیاز دارد، نه دامن زدن به آتش.»

وانگ امروز در نشست سالانه کنگره خلق چین گفت: «روسیه و اوکراین دو دور مذاکرات را برگزار کرده‌اند و ما امیدواریم که طرفین در دور سوم مذاکرات آتی به پیشرفت‌های جدیدی دست یابند. برای صلح میانجیگری می‌کنیم، ما و روسیه به دنبال احیای جنگ سرد نیستیم.»

وزیر امور خارجه چین در پاسخ به سئوالی درباره تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه گفت، پکن و مسکو مناسبات خود را حفظ خواهند کرد. او افزود که همکاری دو کشور باید به “صلح، ثبات و توسعه” کمک کند.

وزیر خارجه چین تاکید کرد که دو کشور همسایگان نزدیک و شرکای استراتژیک هستند و روابط آنها “یکی از مهم‌ترین روابط دوجانبه در جهان” است. او گفت این همکاری، نه تنها برای مردم دو کشور مفید است، بلکه به صلح، ثبات و توسعه در جهان نیز کمک می‌کند

وانگ یی در این کنفرانس مطبوعاتی که به دقت سازماندهی شده بود، تاکید کرد که طرفین، تقابل ایدئولوژیک را رد می‌کنند و به دموکراتیک کردن روابط بین‌المللی متعهد هستند.

او در عین حال گفت: «هدف واقعی استراتژی هند و اقیانوس آرام، آمریکا ایجاد نسخه هند و اقیانوسیه ناتو است. هدف از این راهبرد حفظ یک سیستم هژمونیک تحت سلطه ایالات متحده است که ساختار همکاری منطقه‌ای مبتنی بر همکاری در داخل آسه‌آن را تخریب می‌کند.»

وانگ یی همچنین گفت: «مسائل اوکراین و تایوان کاملاً متفاوت است و نمی‌توان آنها را با هم مقایسه کرد. تفاوت اساسی این است که موضوع تایوان منحصراً یک موضوع داخلی چین است، زیرا این جزیره بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک چین است، در حالی که مسئله اوکراین یک اختلاف بین کشورهاست.

دکمه بازگشت به بالا