اخبارتازه‌های سیاسی

شمخانی: در حال اتخاذ ابتکارات برای حصول سریع توافق هستیم

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته: مذاکره‌کنندگان در حال «اتخاذ ابتکارات» جهت حل مسائلی هستند که بر مذاکرات وین درباره احیای برجام تأثیر گذاشته است.

آقای شمخانی در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: ارزیابی مولفه‌های جدید موثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم.

امروز سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز گفت: ما طی ۱۱ ماه گذشته حداکثر تلاش خود را کرده‌ایم که پرونده هسته‌ای از دیگر پرونده‌های بین‌المللی با فاصله معناداری حرکت کند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اختلافات باقی مانده در جریان مذاکرات وین و طرح برخی از ضرب‌الاجل‌ها از سوی برخی از طرف‌ها در این مذاکرات تصریح کرد:‌ نکات اختلافی باقی مانده در جریان مذاکرات وین از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است البته اگر موضوع جدیدی را کسی اضافه نکند.

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفته: ضمن ایستادگی در حفظ و رعایت خطوط قرمز، اجازه نخواهیم داد هیچ عامل خارجی منافع ملی کشور را در مذاکرات وین برای لغو تحریم ها، تحت تاثیر قرار دهد.

مذاکرات برای احیای برجام پس از آن در حالت بلاتکلیفی فرو رفته است که روسیه برجام را به تحریم‌ها بر سر اوکراین پیوند زد.

روسیه از واشنگتن خواسته است تا قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین بر سر احیای برجام تضمین کند که تحریم‌های اخیر علیه مسکو به همکاری این کشور با ایران ارتباطی پیدا نمی‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه گفته بود: « ما از همکاران آمریکایی خود ضمانت‌های کتبی خواسته‌ایم تا تحریم‌ها بر حق ما برای تجارت کامل و آزاد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های فنی-نظامی با ایران تاثیر نگذارد.»

روسیه به خاطر تهاجم به اوکراین هدف تحریم‌های سخت غرب قرار گرفته است.

اظهارات این مقام بلند‌پایه روسیه در زمانی انجام شد که طرف‌های مذاکره‌کننده اعلام کرده‌ بودند پس از ماه‌ها گفتگو در آستانه توافق هستند.

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به درخواست تضمین مسکو برای برجام پاسخ داده است: تحریم‌های وضع شده علیه روسیه به‌دلیل تهاجم آن به اوکراین، هیچ ارتباطی به توافق احتمالی با ایران برای احیای برجام ندارد.

آنتونی بلینکن دیروز در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت: تحریم‌هایی که علیه روسیه به خاطر تهاجم به اوکراین وضع شده است و یا در آینده وضع خواهد شد، ارتباطی با برجام و چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای با ایران ندارد.

امروز نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و در مورد سفر مدیرکل به تهران به رایزنی پرداخت.

دکمه بازگشت به بالا