اخبارتازه‌های سیاسی

برگزاری سومین جلسه دادگاه جمشید شارمهد

سومین جلسه رسیدگی به پرونده جمشید شارمهد مسئول گروه تندر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

شنبه یازدهم مرداد ۹۹ خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از دستگیری جمشید شارمهد توسط وزارت اطلاعات در یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود.

در اتهامات منتسب به این گروه، بمب گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز و قصد انفجار سد سیوند شیراز مشاهده می‌شود.

ساعتی پیش غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، در حساب کاربری خود هشدار داد که پدرش در خطر اعدام است.

در جلسه سوم، نماینده دادستان آقای شارمهد و گروه تندر را متهم کرد که “قصد داشتند” در یکی از نماز جمعه‌های رشت بمبگذاری کنند. آقای شارمهد همچنین متهم شده برای “ترور استاندار وقت” گیلان برنامه‌ریزی کرده بود. او متهم به برنامه‌ریزی ۲۳ “اقدام تروریستی” شده که به گفته دادستان پنج مورد آن اجرا درآمده است.

میزان پایگاه خبری قوه قضائیه گزارش داد که در این جلسه صدای “جمشید شارمهد پخش شد که در آن متهم دستور اقدام با خشونت تمام و بمب‌گذاری‌ها را می‌دهد”.

خانواده آقای شارمهد پیشتر دادگاه او را “ساختگی” خوانده بودند. غزاله شارمهد همچنین در توییتی گفت که تلاش‌های او و کنسولگری آلمان برای دسترسی به پدرش ناکام مانده است.

پس از ربودن آقای شارمهد، وزارت اطلاعات ایران تا کنون در چندین نوبت، ویدیوهایی از اعترافات اجباری جمشید شارمهد پخش کرده است. نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر می‌گویند این گونه اعترافات زیر شکنجه اخذ می‌شود و ناقض حقوق متهم است.

ترور و ربودن مخالفان توسط جمهوری اسلامی بسیار سابقه دارد. یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های اخیر ربودن روح الله زم، مدیر مسئول کانال تلگرامی آمد نیوز بود که در نهایت به اعدام او منجر شد.

دکمه بازگشت به بالا