اخبارتازه‌های سیاسی

تلاش ها برای تحقق صلح بین اوکراین و روسیه برغم شدت گرفتن درگیری ها

امینه جبار، معاون وزیر خارجه اوکراین خبر داد که کشورش مذاکراتی با چین و چندین کشور دیگر با هدف میانجیگری برای پایان جنگ دارند.

به گفته وی، عربستان، ترکیه و اسرائیل با پایان روز دهم جنگ روسیه علیه اوکراین پیشنهاد میانجیگری را برای توقف درگیری‌ها داده‌اند.

او اضافه کرد، این پیشنهادها همچنان در دست بررسی است. ما به دنبال ساختارهای مختلفی برای حل نزاع و توقف جنگ هستیم.

در همین ارتباط، دفتر ریاست جمهوری ترکیه امروز (یکشنبه) خبر داد که  رجب طیب اردوغان در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین از همتای روس خود خواسته تا در اوکراین آتش‌بس اعلام کرده و کریدورهای بشردوستانه باز کرده و یک توافق صلح امضا کند.

آقای اردوغان به پوتین گفته که ترکیه آماده مشارکت در حل و فصل مسالمت آمیز این درگیری است.

دفتر اردوغان می گوید: رئیس جمهوری ترکیه در تماس خود بار دیگر گفت که اجازه بدهید در کنار هم راه را برای صلح باز کنیم.

همزمان با این تلاش ها، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین امروز (یکشنبه) هشدار داد که نیروهای روسیه برای بمباران اودسا، شهر استراتژیک و بندر اصلی اوکراین واقع در سواحل دریای سیاه، آماده می‌شوند.

در پیوند با این خبر، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه‌ با روزنامه ساندی تلگراف اعلام کرد که غرب نباید از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بترسد.

وزیر دفاع انگلیس همچنین به رئیس جهوری روسیه، هشدار داد که انگلیس را “آزمایش و امتحان” نکند.

او خاطرنشان کرد: چیزی که باید به پوتین بگوییم این است که ما را دست کم نگیر و انگلیس را آزمایش نکن.

در این راستا، روزنامه دیلی میل گزارش داد که «دومینیک راب» معاون نخست وزیر انگلیس گفته که جنگ در اوکراین ممکن است چندین ماه یا چندین سال به طول بینجامد.

وی در عین حال افزود: تحریم‌های اقتصادی باعث اعمال فشار بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شده و او را مجبور می‌کند تا از تاکتیک‌های وحشیانه بیشتری برای دستیابی به نتیجه‌ای سریع استفاده کند.

لازم به اشاره است که بریتانیا قبلا و با توجه به گزارش‌هایی مبنی بر استفاده دولت مسکو از تسلیحات “غیرقانونی” مانند بمب‌های خوشه‌ای و احتمالا بمب خلاء اعلام کرده که پوتین که با پیگرد “جنایات جنگی” مواجه می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا