اخبارتازه‌های سیاسی

یک مقام ارشد ایرانی: درخواست اخیر مسکو برای تضمین کتبی سازنده نیست

یک مقام ارشد ایرانی روز شنبه به رویترز گفت، درخواست روسیه برای تضمین کتبی آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌های مسکو به همکاری روسیه با ایران لطمه نمی‌زند، برای مذاکرات بین تهران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای برجام “سازنده” نیست.

مسکو به خاطر تهاجم به اوکراین هدف تحریم‌های سخت غرب قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، اعلامیه روسیه اندکی پس از آن اعلام شد که تهران گفته با ناظر هسته‌ای سازمان ملل برای حل مسائل باقی‌مانده که می‌تواند به تضمین توافق هسته‌ای کمک کند، بر سر یک نقشه راه موافقت کرده است.

رویترز می‌نویسد که موضع جدید روسیه می‌تواند حاصل ماه‌ها مذاکرات غیرمستقیم فشرده بین تهران و واشنگتن در وین را بر هم بزند.

دیروز رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانس خبری مشترک با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مسایل باقی مانده که در سفرهای گذشته ایشان و در وین گفت‌وگو شده بود را مرور و جمع بندی کردیم تا مبادله مدارکی که باید بین آژانس و ایران شود حداکثر تا خرداد ماه انجام و برای روز «باز اجرا» که از مفروضات مذاکرات وین است اینها حل و فصل شود و همان طور که در ۲۰۱۵ تصمیم گیری شده بود این مسایل هم بسته شوند.

محمد اسلامی در ادامه گفت: ترتیباتی پیش بینی کردیم تا حداکثر تا خرداد توافقات برای مبادله اسناد در چارچوب حل‌ و فصل مسایل باقی مانده اجرا شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، می‌گوید آمریکا باید تضمین کتبی بدهد که تحریم‌های غرب علیه روسیه به همکاری این کشور با ایران لطمه نمی‌زند. او گفت که تحریم‌ها علیه مسکو به سدی برای توافق هسته‌ای ایران تبدیل شده است و به غرب هشدار داد که منافع ملی روسیه نیز باید لحاظ شود.

دکمه بازگشت به بالا