اخبارتازه‌های سیاسی

فراخوان رهبر مخالفان پوتین برای برگزاری تجمعات ضد جنگ در روسیه

الکسی ناوالنی، برجسته‌ترین مخالف داخلی پوتین که در زندان بسر می برد، دیروز جمعه از شهروندان روسیه خواست که در تاریخ ۶ مارس علیه جنگ اوکراین در شهرهای روسیه و سراسر جهان تجمع اعتراضی برپا کنند و ولادمیر پوتین را متهم ساخت که پرچم و زبان ملی روسیه را شرم‌سار کرده است.

او در یادداشتی در وبلاگ خود از روس‌ها خواست که ترس از اعتراض به حمله روسیه به اوکراین را کنار بگذارند و حتی اگر قبلا کشور را ترک کرده‌اند، به میادین شهرهای خود بیایند.

او نوشت: به دنیا نشان دهید که روس‌ها خواهان جنگ نیستند. هر کجا که هستید تجمع کنید. اکنون همه ما مسئول آینده روسیه و تصویر روسیه در نگاه جهانیان هستیم.

این مبارز ضد فساد روسی در یادداشت خود تاکید کرد: باید هر روز هفته تظاهرات و تجمع برپا کنیم کنیم؛ اما در عین حال یادآور شد که تظاهرات ۶ مارس بسیار مهم است و باید در میدان Manezhnaya مسکو و Gostiny Dvor سنت پترزبورگ برگزار شود.

ناوالنی گفت: شاید ترسیده باشید، اما تسلیم شدن در برابر این ترس، جانبداری از فاشیست‌ها و قاتلان است. پوتین قبلا اقتصاد، روابط با جهان و امید به آینده را از روسیه ربوده است.

با وجود اینکه همه اشکال اعتراض در روسیه اساساً از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا غیرقانونی اعلام شده است، بازهم هزاران شهروند روس در پی مشارکت در تجمعات اعتراضی نسبت به حمله روسیه به اوکراین در هفته گذشته بازداشت شده اند.

الکسی ناوالنی روز یکشنبه ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۹ پس از ورود به فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو مسکو از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

آقای ناوالنی برای اولین بار بعد از سفر به آلمان برای درمان “مسمومیت با سم نوویچوک” به کشورش برمی‌گشت. آقای ناوالنی پوتین را عامل این مسمومیت می‌داند اما دولت روسیه این را تکذیب می‌کند.

او در مورد فساد اداری و مالی مقامات روسی تحقیقاتی انجام داده و یکی از سازمان‌های مربوط به او، بنیاد ضدفساد (اف‌بی‌کی)، از شرکت مواد غذایی یوگنی پریگوژین، از تاجران نزدیک به ولادیمیر پوتین، شکایت کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا