اخباراقتصادی

مجلس ارز ترجیحی را برای سال آینده حذف کرد

محمدرضا میرتاج الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ به تسنیم گفت: با تصمیم امروز مجلس در لایحه ۱۴۰۱ ارز ترجیحی با نرخ ۴۲۰۰ تومان نخواهیم داشت.

وی افزود: دولت در لایحه پیشنهادی، ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده بود و به جای آن حدود ۱۷۸ هزار میلیارد تومان یارانه ریالی اختصاص داد که ۶۶ هزار میلیارد آن برای جبران حذف ارز ترجیحی کالا‌های اساسی و ۱۰۲ هزار میلیارد نیز برای خرید تضمینی گندم و دارو اختصاص پیدا کرده است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: کمیسیون تلفیق مجلس یارانه ریالی دولت را به ۲۵۰ هزار میلیارد رساند تا میزان یارانه حمایتی در هر سه حوزه حمایت نقدی، خرید تضمینی گندم و دارو افزایش پیدا کند.

وی افزود: در حقیقت ۶۶ هزار میلیارد تومانی که برای جبران حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده اختصاص داده شده، به شکل کارت اعتباری خرید کالا در اختیار یارانه بگیران قرار خواهد گرفت.

چند روز قبل سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد که کمیسیون تلفیق در مصوبه‌ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موظف به حذف یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای پردرآمد کرده است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها به هفت قلم کالای اساسی کشور تخصیص می‌یابد که تاثیر مستقیم در قیمت کالاهای ضروری مردم یعنی نان، روغن، مرغ، تخم مرغ، لبنیات، گوشت قرمز و دارو دارد.

پیش ازین بارها کارشناسان هشدار داده‌اند که حذف ارز ترجیحی به معنای فشار بر امنیت غذایی مردم، افزایش تورم و بروز انواع مشکلات دیگر است.

همچنین رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به ابراهیم رئیسی نسبت به تبعات حذف ارز ترجیحی دارو و لوازم و تجهیزات پزشکی هشدار داد و تاکید کرد: در شرایط فعلی علیرغم حمایتهای ارزی موجود تامین داروی ارزان برای مردم به سختی صورت می‌گیرد.

از سویی دیگر اما؛ سودجویان با دریافت ارز ترجیحی به‌ جای واردات کالاهای اساسی، آن را در بازار آزاد با قیمت چندین برابری به فروش می‌رساندند و ارزی که قرار بود سبب کنترل قیمت‌ها شود، سبب افزایش قیمت‌ها و هدررفت منابع ارزی کشور شد.

به اعتقاد کارشناسان اگر با نظارت دقیق از این سیستم استفاده می‌شد، شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار نبودیم. در واقع ارز ترجیحی به‌ جای اختصاص به واردات کالاهای اساسی نظیر نهاده‌های دامی، گندم، دارو و … به واردات غذای سگ و گربه، کالاهای لوکس و … اختصاص‌ داده‌ شده بود.

فقط در یک نمونه ۲.۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات غذای سگ و گربه تخصیص یافت یا ۴.۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی در سال ۹۷ ناپدید شد که این موارد در گزارش دیوان محاسبات وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا