اخبارتازه های اجتماعی

“خانه خورشید” یک سازمان مردم‌نهاد دیگر تعطیل شد

یلا ارشد و سرور منشی‌زاده، بنیانگذاران “خانه خورشید”، اعلام کرده‌اند که به‌ دلیل “فشارها و به اجبار” فعالیت این خانه امن غیردولتی را متوقف کرده‌اند.
این خبر را لیلا ارشد، در گفتگویی با جعفرزاده، خبرنگار روزنامه همشهری اعلام کرد.
این مرکز مردم‌نهاد در سال ۱۳۸۵ برای کمک به زنان آسیب‌دیده از اعتیاد در دروازه‌غار تهران راه‌اندازی شد.
لیلا ارشد در گفتگو با همشهری بدون نام بردن از نهاد یا فردی مشخص گفته است که دیگر نمی‌خواهند سازمان‌های مردم نهاد و ان‌جی‌اوها مانند گذشته فعالیت کنند. به گفته او در ۱۷ سال گذشته، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش این مؤسسه بوده‌اند که ۶۰۰ نفر از آنها بهبود یافته‌اند.
خبر تعطیلی این سازمان مردم‌نهاد در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشته و کاربران به‌ویژه کاربران فعال در حوزه‌های اجتماعی از افزایش فشار بر موسسات مردم‌نهاد در ایران انتقاد کرده‌اند.
فشار مقامات ایران بر فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های مستقل غیر دولتی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در تیرماه ۱۳۹۹، مسئولان ارشد یکی از سرشناس‌ترین و پرکارترین سازمان‌های مردم نهاد ایران به نام جمعیت امام علی با شکایت سپاه پاسداران و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شدند. حکم رسمی انحلال این سازمان خیریه در اسفند ۱۳۹۹ به دست مقامات قضایی صادر شد، گرچه اعضای جمعیت امام علی می‌گویند فعالیت خود را متوقف نکرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا