اخبارتازه‌های سیاسی

ایاد علاوی با اشاره به اعتراضات مردمی ۲۰۱۹: نفوذ ایران در عراق کاهش یافته است

شبکه کلمه/ ایاد علاوی نخست‌وزیر پیشین عراق می گوید: ایران اگرچه مداخله‌اش در امور داخلی عراق کماکان وجود دارد، اما این مداخلات طی سال‌های گذشته به دلیل موج اعتراضات مردمی در استان‌های مرکزی و جنوبی کاهش یافته است.

 رهبر ائتلاف الوطنیه توضیح داد: ایران همچنان در عراق نفوذ دارد؛ اما از زمان شروع جنبش مردمی در استان‌های مرکزی و جنوبی، صحنه شروع به تغییر کرد؛ زیرا شعارهایی در رد مداخلات ایران و آمریکا در امور عراق سر داده شد.»

 نخست‌وزیر پیشین عراق افزود که ایران به استثنای برخی از نیروهای سیاسی وابسته، دیگر کنترل خیابان های عراق و نیروهای سیاسی آن را در دست ندارد.

 گفتنی است، از اول ماه اکتبر ۲۰۱۹ در واکنش به وضعیت اقتصادی و معیشتی، فساد گسترده در حکومت و ناتوانی دولت در خدمات‌رسانی اعتراضاتی در عراق آغاز شد. این اعتراضات به‌تدریج جنبه سیاسی بیشتری یافت و دامنه خواسته‌ها و مطالبات معترضان به سرعت گسترش پیدا کرد.

 این اعتراضات که به استان‌های مرکزی و جنوبی عراق گسترش یافت، نهایتا به سمت براندازی حکومت و توقف مداخله ایران در عراق به پیش رفت.

 این اعتراضات در ۸ اکتبر متوقف و از ۲۴ اکتبر باز سرگرفته شد. در نتیجه، مجلس عراق در ۲۸ اکتبر طرح بازنگری در بخش‌هایی از قانون اساسی عراق طی حداکثر چهار ماه را مصوب کرد.

دکمه بازگشت به بالا