اخبارتازه‌های سیاسی

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

پنجشنبه ، ۵ اسفند ۱۴۰۰ / به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته بدین قرار است:

۱- ۲ اسفند ماه ۱۴۰۰، جمعی از فعالان سیاسی و حقوق بشری کرد و بلوچ به مناسبت روز جهانی زبان مادری در پایتخت فرانسه تجمع کردند.

۲-آموزش و پرورش در اقدامی غیر معمول در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۰، نرخ باروری هر شهرستان را ملاک قرار داده و استان سیستان و بلوچستان را عملا حذف کرده است.

۳-ماموران بنیاد مسکن و منابع طبیعی با همکاری نیروهای نظامی به منطقه چشمه زیارت از توابع شهرستان زاهدان یورش برده و چند باب منزل مسکونی شهروندان بلوچ را تخریب کردند.

۴-حافظ احمدسعید ملازئی از اساتید جامعةُ الحرمین الشریفین چابهار در صفحه اینستاگرام خود از وضعیت بیمارستان امام علی چابهار و افزایش مرگ مادران باردار بلوچ در این بیمارستان انتقاد کرد.

۵- بر اثر تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در نقطه صفر مرزی پِیرکَور شهرستان راسک، یک سوخت بر بلوچ زخمی شد، هویت این سوخت بر “نعیم بلوچ” فرزند خیرمحمد اهل روستای کُجوم شهرستان سرباز عنوان شده است.

۶-براساس آمار رسمی ایران، مرگ مادران باردار بلوچ در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵برابری داشته است.

۷-بیست و ششمین شهروند اهل تشیع محکوم به اعدام با پادرمیانی مولانا محمد حسین گرگیج نجات پیدا کرد، گفته می‌شود با رهایی این شهروند شيعه از اعدام، تعداد افراد نجات پیدا کرده از چوبه دار توسط “مولانا محمدحسین گرگیج” به ٤٩ نفر در سراسر کشور رسیده که در اين ميان، ٢٦ شهروند اهل تشیع بوده اند.

۸-یک شهروند بلوچ بنام “برکت بلوچ” توسط نیروهای اداره اطلاعات راسک از روستای جکیگور بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.

۹-بر اثر واژگونی خودرو در محور سراوان به خاش، دستکم ۱۷ نفر از مهاجران اهل کشور افغانستان زخمی شدند.

۱۰-واژگونی اتوبوس در محور ایرانشهر به بزمان ۲۱ مصدوم برجای گذاشت.

۱۱-حسینعلی شهریاری نمایند منتسب مردم زاهدان در مجلس و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پس از بازدید از زندان مرکزی زاهدان به نبود امکانات بهداشتی در زندان های کشور اعتراف کرد.

۱۲- تعداد زیادی نیروی نظامی متشکل از سپاه و مرصاد با ۲۰ خودروی نظامی تویوتا مجهز به انواع سلاح و مهمات جنگی به یکی از روستاهای حوزه بخش کورین یورش برده و یک شهروند معلولِ بلوچ را بازداشت کردند.

۱۳-مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری “کمال بلوچ” فرزند دادشاه، استوره بلوچستان ، در روستای “اباهگان” شهرستان فنوچ برگزار شد.

دکمه بازگشت به بالا