اخبارتازه‌های سیاسی

آغاز جنگ؛ آخرین تحولات اوکراین

 عناوین خبری آخرین تحولات اواکرین بدین قرار است:

  • ​​​​​۱ – ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در پیامی که به‌طور زنده از تلویزیون پخش شد، فرمان عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس اوکراین را صادر کرد.

۲-پس از هفته‌ها انکار، روسیه از نقاط مختلف به خاک اوکراین حمله کرد!

۳- اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، تهاجم روسیه به اوکراین را «وحشیانه» و «تحریک‌آمیز» خواند و همزمان از تحریم‌های جدید علیه ۲۵ فرد روسی دیگر و چهار موسسه مالی خبر داد.

۴-یک شهروند ایرانی ساکن کی‌یف  با انتشار ویدیویی، گفت کە مقامات اوکراین به مردم دستور داده‌اند تا از منازل خود خارج نشوند، اما بسیاری از شهروندان ساکن کی‌یف برای خروج از شهر اقدام کرده‌اند.

۵-دولت اسپانیا در بیانیه‌ای، تهاجم مسکو به اوکراین را «یک تجاوز کاملاً غیرقابل توجیه با جدیت بی‌سابقه و نقض آشکار قوانین بین‌المللی که امنیت و ثبات جهانی را به خطر می‌اندازد» خوانده است.

۶-وزیر امور خارجه بریتانیا وعده تحریم‌های «بی‌سابقه» را برای مجازات «تصمیم وحشتناک» روسیه برای حمله به اوکراین داده است.

۷-امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «فرانسه تصمیم روسیه برای آغاز جنگ با اوکراین را به شدت محکوم می کند. روسیه باید فورا به عملیات نظامی خود پایان دهد.

۸- سفارت آمریکا در کی‌یف از همه شهروندان آمریکایی‌ خواست باتوجه به حمله‌های روسیه به پناهگاه بروند و اگر در خانه هستند در پایین‌ترین طبقات پناه بگیرند.

۹- ارتش اوکراین می‌گوید پنج جنگنده روسیه و یک هلی‌کوپتر را بر فراز لوهانسک سرنگون کرده است.

۱۰-اوکراین می‌گوید از طریق مرزهای بلاروس، روسیه و کریمه هدف حمله قرار دارد.

۱۱- سی‌ان‌ان به نقل از شاهدان محلی از ورود ستون‌هایی از خودروهای زرهی به اوکراین از طریق مرز بلاروس خبر داد.

۱۲-وزارت دفاع اوکراین پس از حمله روسیه به شهرهای این کشور حریم هوایی اوکراین را بست.

۱۳-جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا «جنگ با قصد قبلی» پوتین را «بی‌جهت» و «ناموجه» توصیف کرد که پیامدهای فاجعه‌باری برای بشر به‌دنبال خواهد داشت.

۱۴- ایران می‌گوید ‘در تلاش’ است ایرانیان را با چند پرواز اختصاصی از اوکراین خارج کند.

۱۵- رویترز به نقل از پلیس اوکراین گفته است که در واکنش به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین قرار است بین کهنه سربازان نظامی این کشور سلاح توزیع شود.

۱۶- دولت اوکراین اعلام حکومت نظامی کرده و دیمیترو کوله‌با، وزیر خارجه این کشور خواستار تحریم‌های ویرانگر از جمله ممنوعیت روسیه از سیستم انتقال بانکی بین‌المللی سوئیفت شده است.

۱۷-  پایگاه‌های هوایی و نظامی اوکراین هدف حمله قرار گرفته‌اند.

۱۸-ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین خطاب به مردم روسیه گفت: ما مرزهای طولانی با همدیگر داریم اما الان رهبران شما تصمیم گرفته‌اند به خاک اوکراین تجاوز کنند و مسبب تمام این خونریزی‌ها آنها هستند که راه دیپلماسی را قبول نکردند

۱۹-وزیر خارجه اوکراین: روسیه جنگی تمام عیار علیه اوکراین به راه انداخته است. شهرهای آرام اوکراین زیر حمله هستند. این یک جنگ تجاوزکارانه است. اوکراین از خود دفاع کرده و پیروز خواهد شد. جهان می‌تواند و باید جلوی پوتین را بگیرد. اکنون زمان عمل است.

۲۰- اوکراین اعلام کرد دستکم هشت نفر در حمله روسیه به این کشور کشته شدند.

۲۱-دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در توییتی خطاب به اوکراینی‌ها در سراسر جهان نوشت: «پوتین حمله کرد، اما کسی فرار نمی‌کند. ارتش، دیپلمات‌ها، همه بر سر کار خود هستند. اوکراین می‌جنگد، از خود دفاع خواهد کرد و برنده خواهد شد.»

۲۲-جوزپ بورل، مسئٔول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه شدیدترین بسته تحریمی را که تا به حال علیه روسیه اعمال شده به دلیل حمله به اوکراین وضع خواهد کرد.

۲۳-دبیرکل ناتو با محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین از نشست کشورهای عضو این ائتلاف نظامی درباره این درگیری‌ها خبر داد.

۲۴-در پی حمله روسیه به اوکراین، قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۰۱ دلار و ۳۰ سنت رسید و قیمت نفت خام سبک آمریکا تا سقف ۹۶ دلار و ۵۰ سنت افزایش یافت.

۲۵-اورزولا فون دیر لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، حمله روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد و گفت اتحادیه اروپا کرملین را در ارتباط با حمله به اوکراین پاسخگو خواهد کرد.

۲۶-سفیر اوکراین در آنکارا به رویترز گفت: از ترکیه خواستیم تنگه های بسفر و داردانل به روی ناوها و زیر دریایی جنگی بسته شود.

۲۷-ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به بیانیه انگلیس مبنی بر کمک به اوکراین برای دفاع از خود : شما قبلا کمک کرده اید، استراحت کنید!

۲۸-سفیر اوکراین در سازمان ملل در پایان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد مستقیماً خطاب به همتای روس خود گفت: «هیچ برزخی برای جنایتکاران جنگی وجود ندارد. آنها مستقیماً به جهنم می روند، آقای سفیر.»

دکمه بازگشت به بالا