اخبارتازه‌های سیاسی

انتقاد شدید هوشیار زیباری از نقش شبه نظامیان عراقی در تغییر رای دادگاه فدرال عراق

شبكه كلمه/ هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق و از رهبران حزب دموکراتیک کردستان با رهبری مسعود بارزانی در مصاحبه با شبکه خبری بی بی سی عربی از رای دادگاه فدرال عراق و محرومیتش از ریاست جمهوری انتقاد کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از قضات که تعدادشان ۹ قاضی است بعثی بوده و باید ریشه کن می‌شدند، گفت: برخی از آن‌ها سنی بودند و بعداً به مذهب تشیع گرویدند.

او به صورت تلویحی به نقش شبه نظامیان وفادار به ایران در این موضوع اشاره کرد و گفت کسانی که آن‌ها را در این پست‌ها منصوب کرده گروه‌های شبه نظامی هستند.

آقای زیباری همچنین حکم دادگاه فدرال درباره محروم کردنش از نامزدی برای پست ریاست جمهوری عراق را سیاسی دانست.

این گفته ها در حالیست که پیشتر هوشیار زیباری با اشاره به اینکه نامزدی وی برای ریاست جمهوری «قطعی است »، اظهار کرد: به دو سوم رای نمایندگان پارلمان نیاز است و آرای لازم را داریم.

لازم به اشاره است که بر اساس قانون اساسی جدید عراق که پس از اشغال این کشور توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ نوشته شده، رئیس‌جمهور از میان کردها انتخاب می‌شود.

حزب دموکرات کردستان، یکی از دو حزب بزرگ کردها ، هوشیار زیباری را برای این پست معرفی کرده بود. در حالی که دیگر حزب اصلی اداره اقلیم یعنی اتحادیه میهنی کردستان، برهم صالح، رئیس‌جمهور فعلی را بعنوان نامزد معرفی کرده است.

دکمه بازگشت به بالا