اخبارتازه‌های سیاسی

بحران اوکراین؛ نیروهای روسی عازم دو منطقه جدایی طلب شدند، ترامپ حمایت کرد، مسکو تحریم شد!

شبكه كلمه/ روز دوشنبه پس از این که ولادیمیر پوتین مناطق تحت کنترل جدایی طلبان طرفدار روسیه در دونتسک و لوهانسک را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت، دستور استقرار نیروهای روسی را برای “اطمینان از صلح” در آنجا صادر کرد.

? حالا پارلمان روسیه با خواست رئيس جمهور این کشور برای اعزام نیرو به شرق اوکراین و کمک به جدایی‌طلبان طرفدار روسیه موافقت کرده است.

? در پی اعلام این خبر، دیدارهای مقامات آمریکایی با همتایان روسی‌شان لغو شده است. قرار بود، جو بایدن با پوتین و آنتونی بلینکن با لاوروف دیدار کنند.

“آغاز تهاجم روسیه به اوکراین” تحریم‌های گسترده‌ای بین المللی را به همراه داشته است.

 بایدن گفته آمریکا با هدف قرار دادن موسسات مالی روسیه، اولین مرحله از تحریم‌ها علیه مسکو را به اجرا می‌گذارد.

 بریتانیا و اتحادیه اروپا نیز مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه در نظر گرفته‌اند. در اولین اقدام آلمان پروژه خط لوله انتقال گاز از روسیه را معلق کرد.

 بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم اعلام کرد که دارایی‌های پنج بانک و سه میلیاردر روسی که از سفر به بریتانیا منع شدند نیز مسدود خواهد شد.

 اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا نیز با اعلام تحریم‌‌هایی علیه روسیه، رفتار مسکو را همانند “رفتار اراذل و اوباش و قلدر” توصیف کرد.

 در اقدامی دیگر توکیو روسیه را از انتشار اوراق قرضه در ژاپن منع کرده است.

 وزارت خارجه اوکراین از تحریم های بین‌المللی علیه روسیه به عنوان اولین گام مثبت استقبال کرده است، اما تاکید کرده که این تحریم‌ها برای وادار کردن مسکو به خروج نیروهایش از شرق اوکراین کافی نیست.

 گفتنی است، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور پیشین آمریکا با ستایشی غیرعادی از رویکرد ولادیمیر پوتین در مورد اوکراین سر و صدای زیادی بر پا کرده است.

 ترامپ در پادکستی فرمان اخیر پوتین برای به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین و اعزام نیروهای روسی به این مناطق را “بی‌نظیر” خواند.

 ترامپ می‌گوید، رئيس‌جمهور روسیه “زیرک” و “بسیار باهوش” است.

 او البته افزوده است: اگر به جای جو بایدن رئيس‌جمهور آمریکا بود بحران اوکراین هرگز پیش نمی‌آمد.

دکمه بازگشت به بالا