اخبارتازه های اجتماعی

تصویب کلیات طرح محدودسازی اینترنت در ایران

شبکه کلمه/ در هفته‌های اخیر سرعت اینترنت در ایران به شدت کاهش یافته است.

حالا خبر رسیده که کمیسیون مشترک «‌طرح صیانت از کاربران فضای مجازی» در جلسه روز سه‌شنبه سوم اسفند خود به کلیات این طرح که هدفش محدودتر کردن اینترنت است رای مثبت داد.

همزمان گزارش‌هایی منتشر شده که شماری از نمایندگان در تلاشند تا این طرح به صحن علنی مجلس بازگردد.

نمایندگان کمیسیون مشترک، کلیات طرح محدودسازی اینترنت ایران را با ۱۸ رای موافق و یک رای مخالف تصویب کردند.

کاربران فضای مجازی، با براه انداختن #طرح صیانت اعتراضشان را نسبت به این موضوع بیان داشته اند.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرده که طرح صیانت همچون بقیه طرح‌های مسدودسازی و محدودسازی از همین الان شکست خورده است.

روح الله حضرت پور با اشاره به تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: مجلس حق ندارد برای مردم تعیین تکلیف کند.

‏محدود کردن هرچه بیشتر سرعت اینترنت و راه‌اندازی اینترنت ملی که می‌تواند دسترسی به شبکه جهانی اینترنت را از بین ببرد در سال‌های گذشته خواست سطوح بالای حاکمیت در ایران بوده است.

رهبر جمهوری اسلامی در ابتدای سال ۱۴۰۰ خطاب به مسئولان دولت گفته بود: «ما افتخار می‌کنیم که فضای مجازی را رها کرده‌ایم، این افتخار ندارد، نباید این وسیله را در اختیار دشمن قرار داد.»

خامنه‌ای قبلا هم دولت الکترونیک و فضای مجازی را مورد اشاره قرار داده و انتقادش را در ارتباط با «مدیریت فضای مجازی خارج از اختیار ما» دانسته بود.
تاکید مقام‌های ارشد حکومت ایران بر «خطرات» اینترنت و فضای مجازی در حالی بیش از پیش صورت می‌گیرد که با اعتراضات سراسری و اعتصاب‌های معیشتی برخی نگرانی‌ها از افزایش دامنه کنترل‌ها و مسدودسازی برخی رسانه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام تشدید شده است.

دکمه بازگشت به بالا