اخبارتازه‌های سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین

وزیر دفاع اوکراین می گوید: کرملین به دنبال “احیای اتحاد جماهیر شوروی” و ایجاد “دیوار برلین جدید” است.

 این سخنان در واکنش به فرمان ولادیمیر پوتین، جهت به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک گفته شد.

 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور ورود نیروهای نظامی را با عنوان “صلحبان” به این دو منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان اوکراین داده است.

 تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که خودروهای ارتش روسیه به سوی مرز اوکراین در حرکت هستند.

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین این اقدام روسیه را تهدیدی امنیتی برای کل اروپا خوانده است.

 حالا اتحادیه اروپا در واکنش وعده اقدامی متحد و شدید در برابر روسیه و برای نشان دادن همبستگی با اوکراین را داده است.

 بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان پس از نشست اضطراری کابینه برای بررسی آخرین وضعیت اوکراین اعلام کرد که در واکنش به اقدامات اخیر مسکو، تحریم‌های شدیدی علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

 جانسون با بیان اینکه پوتین با اعزام نیرو، حاکمیت اوکراین و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، گفت: اگر پوتین به کی‌یف، پایتخت اوکراین حمله کند، انگلستان برای اطمینان از شکست پوتین تلاش خواهد کرد».

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در به‌رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب در شرق اوکراین را مغایر با اصول منشور ملل متحد عنوان کرد.

 همچنین رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرمانی با روابط تجاری و مالی افراد و شرکت‌های آمریکایی با مناطق دونتسک و جمهوری خلق لوگانسک را ممنوع کرد.

 ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز در سخنرانی خود در یک مراسم دولتی با اشاره فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و به رسمیت شناخته شدن استقلال مناطق تحت کنترل جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین اظهار داشت: این اقدام دولت روسیه را به شدت محکوم کرده و باید تاکید کنم که این تصمیم نقض غیرقابل قبول حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم، این تصمیم روسیه را غیرقابل قبول خواند و از طرفین خواست به عقل سلیم و قوانین بین‌المللی پایبند باشند.

 ایران اما؛ درعین حال که روسیه و‌ اوکراین را دعوت به خویشتنداری کرده، همزمان ناتو و آمریکا را به خاطر تشدید تنش‌ها سرزنش کرده است.

دکمه بازگشت به بالا