اخبارایران

کارگر اعتصابی شرکت موتوژن تبریز اخراج شدند، کاگران پارس پامچال ماه‌هاست حقوق نگرفته اند!

شبکه کلمه/ شرکت موتوژن تبریز تعداد ۷۰۰ کارگر اعتصابی را در آستانه عید نوروز از کارشان اخراج کرد. این اقدام در راستای سرکوب اعتصاب ۹ روزه این کارگران است که از هفته قبل شروع شده بود.

تعداد زیادی از کارگران شرکت موتوژن تبریز، از ۹ روز پیش دست به اعتصاب زدند. اعتراض این کارگران به پایین بودن حقوق‌شان بوده و خواستار یکسان سازی دستمزدها بودند. این کارگران با قراردادهای موقت به‌کار گرفته شده‌اند و از مزایای حقوق رسمی برخوردار نیستند. مهمترین دغدغه کارگران اعتصابی شرکت موتوژن تبریز عدم امنیت شغلی بدلیل قراردادهای موقت کار است. از دیگر مطالبات آن‌ها عدم برخورداری از «حق سختی مشاغل» است که از آن‌ها دریغ می‌شود.

تبدیل کارگران استخدامی به کارگران قراردادی از جمله شیوه‌های سودجویانه و ضد کارگری است که آگاهانه دنبال می‌شود. تمامی کارخانجات و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد و سیمان و غیره اکنون در چنگ سپاه پاسداران قرار دارد. سپاه پاسداران یا به صورت مستقیم مالکیت آن‌ها را بدست آورده و یا از طریق زیرمجموعه‌هایش آن‌ها را کنترل می‌کند. در تمامی این عرصه‌های کارگری، استخدام رسمی را کنار گذاشته و با شیوه قراردادهای موقت کار می‌کنند.

همزمان از کارخانه پارس پامچال خبر رسیده که کارگران در انتظار پرداخت مطالبات مزدی خود هستند. با نزدیک شدن روزهای پایانی سال، کارفرما ۵ ماه حقوق و ۶ ماه بیمه کارگران را پرداخت نکرده است. کارفرما علت تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران را کمبود نقدینگی اعلام کرده است.

دکمه بازگشت به بالا