اخبارتازه‌های سیاسی

چین پنج‌هزار نیروی امنیتی به ایران می‌فرستد

روزنامه «اقتصادآنلاین»، گزارش داده است که چین قرار است به منظور «تامین امنیت و حفاظت از کارگران چینی در ایران» ۵۰۰۰ نیروی امنیتی به ایران اعزام کند.

به گفته این روزنامه، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با اعلام این خبر به صراحت گفته که این موضوعات نگرانی‌هایی را در مورد نحوه اجرای مفاد سند همکاری ۲۵ سالهٔ ایران و چین ایجاد کرده است.

او به این نکته نیز اشاره کرده که چینی‌ها قصد دارند پرداخت‌های مرتبط با پروژه‌های حوزه نفت و گاز ایران را تا دو سال به تعویق بیندازند؛ و تاکید کرده فعالان اقتصادی نگرانند که اجرای پروژه‌های حوزه نفت و گاز از سوی چینی‌ها در ایران در قالب این قرارداد٬ «سرنوشتی نامعلوم» برای توسعه ایران رقم بزند.

فریال مستوفی، رئیس مرکز مشاوره و خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران نیز گفته است که اتاق بازرگانی تهران از نهادهای مختلف درخواست کرده تا مفاد قرارداد ایران و چین را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، ٬‌اما تا این لحظه این درخواست از سوی هیچ یک از نهادها اجابت نشده است.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین که تحت عنوان «برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک» در تیر ۱۳۹۹ بین تهران و پکن به امضا رسیده بود، انتقادهای زیادی به همراه داشت.

مفاد و جزئیات این قرارداد تاکنون به صورت عمومی منتشر نشده است.

دکمه بازگشت به بالا