اخبارحوادث

قتل یک سوختبر بلوچ بر اثر شلیک نیروهای دریابانی بندرکوهستک

نیروهای دریابانی کوهستک از توابع شهرستان سیریک روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن، با شلیک به سوی قایق یک سوختبر بلوچ، وی را به قتل رساندند.

نیروهای دریابانی به روال سابق بدون هشدار قبلی قایق این شهروند را هدف شلیک گلوله قرار دادند. سوختبران با مشاهده نیروهای دریابانی برای پرهیز از دستگیری و یا مصادره اموالشان تلاش می‌کنند از چنگ ماموران بگریزند. این نیروها نیز به‌منظور ایجاد فضای سرکوب و فشار بر سوختبران بدون هیچ ضابطه و قانونی به سوی آنها شلیک می‌کنند.

 نام این سوختبر راشد ملاحی، ساکن کرگان از توابع بخش بندزرک شهرستان میناب عنوان شده است.

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، دست‌کم ۸۷ سوختبر در حین سوختبری با تیراندازی غیرقانونی ماموران و یا بر اثر سانحه جان خود را از دست داده‌اند. از میان جان باختگان، ۳ مورد کودک زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

همچنین طی این حوادث تاکنون ۳۱ سوختبر بلوچ زخمی شده‌اند.
در بلوچستان بسیاری از شهروندان به‌دلیل بیکاری و فقر به‌منظور تامین زندگی به سوختبری روی ‌می‌آورند. اما حاکمیت به بهانه قاچاق آنها را مورد هدف قرار داده و به قتل می‌رساند.

کشتار شهروندانی که به دلیل فقر و نبود موقعیت‌های شغلی به شغل‌های کاذب روی می آورند تنها محدود به سیتان و بلوچستان نمی شود؛ بلکه طبق آمار ارائه شده از سوی سایت حقوق‌بشری هه‌نگاو، در یک سال منتهی به ۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۰، دست‌کم ۲۱۵ کولبر کُرد در مناطق مرزی ایران کشته و زخمی شدند. از این تعداد، شش نفر آنان کودکان زیر ۱۸ سال بودند.

دکمه بازگشت به بالا