اخباراهل سنت

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

هارشنبه، ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته بدین قرار است:

۱-پس از عزل مولانا گرگيج از امامت جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه فشارهای نهادهای حکومتی بر بر مولانا گرگیج ، حجت الاسلام نورعلی دیلم، رئیس مرکز بزرگ شمال کشور، سهمیه نان حوزه علمیه اهل سنت دارالعلوم فاروقیه گالیکش را قطع کرد.

۲-مولوی محمد امین آسکانی مدیر داخلی انوار الحرمین پشامگ، ۲۳ بهمن ماه به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفته است بنابر گزارش‌های دریافتی علت اصلی این احضار، سخنرانی ها و انتقاد وی از زندانی شدن مولانا فضل الرحمن کوهی، امام جمعه پشامگ سرباز و تاکید بر بیگناهی مولانا کوهی است.

۳-مولانا فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ و مدیر مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ ۲۲ بهمن ماه پس از اتمام مرخصی هفت روزه، به زندان وکیل آباد مشهد بازگشت.

۴- ماموران اداره اطلاعات جاسک مولوی “موسی دژکام” امام جمعه اهل سنت جاسک را علت بیان مشکلات جامعه، گرانی، تورم و وضعیت معیشتی و اقتصادی شهروندان و انتقام از حاکمیت تهدید به احضار در دادگاه ویژه روحانیت در مشهد کردند.

۵- جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران به آخرین وضعیت حقوق بشر در بلوچستان با اشاره به اینکه ۴۰ نفر از اعدام‌شدگان سال ۲۰۲۱ شهروند بلوچ بوده اند از شلیک به کولبران و سوخت بران در نقاط مرزی بلوچستان ابراز نگرانی کرده است.

۶- یک شهروند بلوچ با هویت “جاسم بلوچ زهی” بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در شهرستان سراوان قطع نخاع شده و در شرایط بسیار بدی قرار دارد.

۷- ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰، بدنبال درخواست کمک یک زن مددجو بلوچ، دو تن از مسئولین اداره کمیته امداد خمینی شهرستان هیرمند، به وی هتاکی و بی احترامی کردند.

۸-“غلام مصطفی امرائی زاده”، شاعر، نویسنده و مترجم بلوچ در سن ۵۱ سالگی درگذشت.

۹- در پی درگیری برخی از شهروندان در روستای کرگان از توابع شهرستان میناب نیروهای پاسگاه مرزی این روستا سه سوختبر را بازداشت کردند.

۱۰-تیراندازی نیروهای دریابانی بندر کوهستک از توابع شهرستان سیریک منجر به کشته شدن یک شهروند سوختبر بلوچ بنام “راشد ملاحی” اهل روستای گرگان شد.

۱۱-جواد صادقی خبرنگار پیشکسوت و طنزنویس بلوچستان پس از تحمل سال‌ها رنج بیماری (۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰) در سن چهل و نه سالگی در بیمارستان چابهار درگذشت.

۱۲-یک زندانی بلوچ محکوم به اعدام بنام “عبدالغفار شه بخش”در زندان زابل در گذشته است.

۱۳-یک کودم سه ماهه زاهدانی بر اثر بیماری کرونا جان باخته است.

۱۴-جمعی از ریش سفیدان و شوراهای بخش پُشتکوه شهرستان خاش در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان، در خصوص راکد ماندن کار چند پروژه از جمله، دبیرستان، درمانگاه و سالن ورزشی این منطقه انتقاد کرده و از وی خواسته اند که در این مورد پیگیری و رسیدگی کند.

دکمه بازگشت به بالا