اخبارتازه‌های سیاسی

امارات و ترکیه ۱۳ سند همکاری امضاء کردند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، دیروز ۲۵ بهمن پس از نزدیک به یک دهه روابط سرد با امارات، با تشریفات ویژه وارد ابوظبی شد.

ترکیه می‌کوشد گام‌های تازه‌ای در سیاست خارجی خود بردارد و در تلاش است روابط دوجانبه خود با کشورهای عربی را گسترش دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، ولیعهد ابوظبی، در دیدار با رئیس جمهور ترکیه، درباره روابط دوجانبه و چشم اندازهای جدید برای همکاری و اقدام مشترک بین امارات و ترکیه در زمینه های مختلف در راستای خدمت به منافع متقابل علاوه بر مسائل و تحولات منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک رایزنی کردند.

شیخ محمد بن زاید و اردوغان همچنین درباره فرصت های مختلف همکاری بین دو کشور به ویژه در زمینه سرمایه گذاری، اقتصادی و توسعه ای در کنار کشاورزی، امنیت غذایی، بهداشتی، فناوری، نوآوری، پروژه‌های فضایی، هوش مصنوعی و انرژی تجدیدپذیر گفت وگو کردند.

مسائل و تحولات خاورمیانه از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بود که در همین رابطه بر انسجام دیدگاه های دو کشور درخصوص اهمیت حمایت از تلاش ها و راه حل های مسالمت آمیز با هدف تقویت امنیت، صلح و ثبات در منطقه که ستون های اساسی همکاری، توسعه و پیشروی به سوی آینده ای که ملت ها و کشورها به آن امید دارند، تاکید کردند.

ولیعهد ابوظبی در این دیدار ضمن قدردانی از موضع ترکیه در محکوم کردن حملات شورشیان حوثی به امارات، برای ترکیه امنیت، ثبات و شکوفایی پایدار آرزو کرد.

وی اشاره کرد که حجم توافقنامه ها و یادداشت های تفاهمی که دو کشور امضا کردند، اساسی برای آغازی جدید برای شراکت اقتصادی و تجاری وضع کرده و تاکید کرد که امارات به تقویت این شراکت و پیشبرد آن و افزایش حجم مبادله تجاری بین دو کشور اهتمام دارد.

به گزارش آناتولی، نهایتا در این دیدار، ۱۳ سند همکاری بین ترکیه و امارات متحده عربی در حوزه‌های گوناگون به امضا رسید.

روند کاهش تنش در روابط آنکارا- ابوظبی پس از دیدار چهار ماه پیش محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد و حاکم ابوظبی از آنکارا آغاز شد. وی در آن سفر از برپایی یک صندوق سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ترکیه خبر داد و ۱۰ توافق امنیتی، اقتصادی و فناوری با ترکیه امضا کرد.

دکمه بازگشت به بالا