اخباراقتصادی

کاهش ۶۳ درصدی صادرات زعفران؛ جایگاه ایران در خطر است!

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه یک طیف خاص در دنیا زعفران مصرف می‌کنند، گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، اما این به معنای اعمال نرخ به خریداران در بازارهای جهانی نیست.

حسینی با بیان اینکه حدود ۳۰ سال است که رتبه نخست تولید زعفران در دنیا را از آن خود کردیم، افزود: در صنایع تبدیلی زعفران هیچ اقدامی صورت نگرفته است و ما سهمی از صنایع تبدیلی زعفران در دنیا نداریم و به حرف زدن بسنده کردیم.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران ادامه داد: بنا به آمارهای ارائه شده از سوی گمرک، صادرات زعفران در ماه گذشته حدود ۶۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

او گفت: باید بتوانیم جایگاه فعلی خود در دنیا به عنوان برترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران حفظ کنیم اما متاسفانه در این بخش‌ هیچ اقدامی انجام ندادیم و افرادی که تخصص لازم را ندارند در این بخش ورود کرده‌اند.

 حسینی در پایان گفتگویش با ایلنا هشدار داد: کشورهای همسایه‌ی درصدد هستند تا جایگاه ایران در تولید زعفران را بگیرند.

او توضیح داد: ۳۰ سال پیش رتبه نخست تولید زعفران در دست اسپانیا بود اما ما توانستیم زعفرانی با کیفیت جهانی و باقیمت پایین‌تر از آنها در بازارهای جهانی عرضه کنیم و این چنین ما بازار آنها را گرفتیم، این اتفاق ممکن است برای ما نیز تکرار‌ شود. چراکه کشاورز نمی‌تواند با قیمت ارزان زعفران تولید کند و ممکن است که ما بازارهای خود را از دست بدهیم.

دکمه بازگشت به بالا