اهل سنت

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته ی گذشته بدین قرار است:

۱-مولانا فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ شهرستان راسک، شامگاه جمعه ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰، از زندان مشهد به مرخصی اعزام شد.

۲- ۱۹بهمن ماه ۱۴۰۰، نیروهای دریابانی چابهار یک کودک سوخت بر بلوچ را با قایق هدف قرار داده که منجر به جراحت شدید وی شده است؛هویت وی “محسن جام” اهل روستای جماعَت زَهی شهرستان دشتیاری عنوان شده است.

۳-مولوی یحیی امیری امام جمعه موقت شهرستان قصرقند به علت سخنرای در مورد افسانه شهادت حضرت فاطمه زهرا به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شده است.

۴-اهالی سرخریگ چابهار به بلاتکلیفی و عدم صدور پروانه ساخت توسط شهرداری اعتراض کردند، براساس این گزارش، اهالی سرخریگ در نامه ای که به مراجع قضایی و انتظامی نوشتند عنوان کرده اند که این زمین ها از آبا و اجداد به آنها رسیده و پروانه ساخت آنها باید صادر شود.

۵-سپاه پاسداران با حصارکشی در مرزهای بلوچستان در حال بستن تنها منبع درآمد و کسب و کار شهروندان بلوچ در نقاط صفر مرزی است.

۶- سفیر روسیه در ایران، ماهانه حداقل یک بار از وضعیت بندر استراتژیک چابهار برای ولادیمیر پوتین گزارش ارسال می کند.

۷-عبدالله کاردار، محافظ مولانا عبدالرحمن چابهاری، و یکی از انتظامات فعال مسجد جامع چابهار ۱۶ بهمن ماه در هنگام خروج از مسجد زین العابدین چابهار، توسط افراد مسلح ناشناس ترور شد.

۸- در پی واژگونی یک دستگاه خودروی تویوتا وانت در محور سراوان _جالق (با سکون لام) ۱۶ تن زخمی و ۲ نفر دیگر کشته شدند که سرنشینان این خودرو از اتباع افغانستان بودند.

۹- یک فعال مدنی بلوچ بنام “صمد ریگی” به دادسرای زاهدان احضار شده، پس از مراجعه وی توسط مامورین امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم انتقال داده شد است.

۱۰-یک شهروند بلوچ ساکن بخش «ریگ مَلک »نقطه صفر مرزی شهرستان میرجاوه در فایل صوتی که منتشر شده از مسئولان میرجاوه و فرماندار به شدت در خصوص قطعی اینترنت انتقاد کرده است.

۱۱-یک زندانی بلوچ بنام “نَجیبُ الله گرگیج”، ۱۴ بهمن ماه در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شده است؛ مسئولان زندان بدون اینکه به خانواده نجیب الله اطلاع بدهند، وی را اعدام کرده اند و وی نتوانسته آخرین ملاقات را با خانواده اش داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا