اخبارتازه‌های سیاسی

پیچیده شدن اوضاع سیاسی عراق همزمان با افزایش دخالت های تهران در این کشور

به گزارش شبکه جهانی کلمه، تحلیل ها و روایت های کارشناسان سیاسی خبر می دهد که همزمان با افزایش دخالت های تهران در عراق، اوضاع سیاسی این کشور در حال پیچیده تر شدن است. این در حالیست که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق روز شنبه مذاکرات سیاسی برای تشکیل کابینه جدید را به حالت تعلیق درآورده و فراکسیون این چهره سیاسی جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور را تحریم کرد.

در همین ارتباط گزارش های فاش شده از درون احزاب شیعی حاکی است که اختلاف‌نظر میان دو حزب شیعه عراق یکی جریان صدر که در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور بیشترین آراء را به دست آورد و تشکل موسوم به چارچوب هماهنگی عراق نزدیک به تهران که شامل فراکسیون‌هایی است که مخالفت خود را با نتایج انتخابات یاد شده اعلام کردند، بالا گرفته است.

بر پایه گزارش های فاش شده عمده اختلافات این دو جریان بر سر این است که صدر بر تشکیل کابینه اکثریتی پافشاری دارد که به دنبال حذف نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون است که دو دوره نخست وزیر بود، اما رهبران چارچوب هماهنگی نزدیک به تهران مخالف این مساله بوده و خواستار تشکیل کابینه‌ای توافقی هستند.

در همین حال گزارش شده که «اسماعیل قاآنی»، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران با «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر در عراق دیدار کرد.

او همچنین طی سفری از پیش اعلام نشده وارد بغداد شده و با سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی هم دیدار کرده است.

این اختلافات در درون گروهای سیاسی شیعه عراقی در حالیست که ایاد علاوی، رهبر ائتلاف “الوطنیه” عراق روز گذشته در بیانیه‌ای ضمن هشدار نسبت به پیامدهای ناگوار شرایط فعلی عراق، از گروه‌های سیاسی خواست شرایط فعلی عراق را در نظر گرفته و وحدت و حاکمیت آن را حفظ کنند.

این چهره سیاسی منتقد سیاست های تهران با تاکید بر لزوم توقف دخالت‌های منطقه‌ای در امور عراق، هشدار داد که ادامه یافتن این دخالت‌ها شرایط را پیچیده خواهد کرد و احتمال دارد کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار دهد.

لازم به اشاره است که به محض اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق، گروه‌ها و احزاب سیاسی نزدیک به رژیم ایران به دلیل شکست در انتخابات و از دست دادن تعدادی از کرسی‌ها، اعتراض کرده و مدعی انجام تقلبی بزرگ در روند رای‌گیری شدند، در مقابل مقامات اجرایی و قضایی عراق این ادعا را رد کردند.

دکمه بازگشت به بالا