اخبارتازه‌های سیاسی

افزایش تحرکات نظامی مسکو؛ احتمال نصب سامانه ضد موشکی آمریکایی «تاد» در شرق اوکراین

به گزارش شبکه جهانی کلمه، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ،‌ امروز (چهارشنبه)، در مصاحبه با شبکه «الحره»گفت:رئیس‌جمهور روسیه «هر روز به خودش گزینه‌های نظامی بیشتری می‌دهد»؛ اما واشنگتن «نمی‌داند که آیا او تصمیم نهایی را گرفته است یا خیر. »

این مقام آمریکایی ضمن اشاره به اینکه پوتین «بیش از ۱۰۰ هزار سرباز در طول مرزهای شرقی اوکراین تا جنوب آن دارد» و «توانمندی دریایی در دریای سیاه را نیز تقویت می‌کند»، تصریح کرد، من درباره حمله احتمالی مسکو نمی‌توانم کاملا دقیق پاسخ دهم ، ولی آنچه می‌توانم بگویم این است که مسکو به اندازه کافی توانمندی برای اقدام دارد».

این مقام آمریکایی در عین حال با تاکید بر اینکه اوکراین یک کشور مستقل است و یکی از شهرستان‌های روسیه نیست؛ هشدار داد، تهدیدات روسیه قواعد نظام بین‌الملل را تضعیف می‌کند.

این تنش ها در حالیست که خبرگزاری تاس به نقل از یک منبع دیپلماتیک فاش ساخت که دولت اوکراین از واشنگتن خواست تا چندین سامانه ضد موشکی آمریکایی «تاد» را در نزدیکی شهر “خارکف” در شرق اوکراین مستقر کند.

به گفته این منبع، سامانه مذکور شامل یک ایستگاه راداری AN/TPY-2 است که می‌تواند وضعیت هوا و فضای بخش بزرگی از روسیه را رصد کند.

برپایه این گزارش، در صورتی که کی‌یف این سامانه را دریافت کند – می‌توانند تا به عمق خاک روسیه در فاصله هزار کیلومتری نگاه کنند.

در پیوند با این خبر، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در بحبوحه تنش‌ها به مسکو سفر و با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دیدار کرد.

امانوئل ماکرون، گفت که به همتای روس خود پیشنهاد داده است که «ضمانت‌های امنیتی ملموس» برای همه کشورهای درگیر در بحران اوکراین ایجاد کند.

وی بدون اشاره به جزئیات پیشنهادات خود خبر داد که پوتین از آمادگی‌اش برای پایبندی به این «منطق» و تمایلش برای حفظ ثبات و تمامیت ارضی اوکراین اطمینان داده است.

آقای ماکرون بعد از آن در کی‌یف در کنفرانس خبری مشترک با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اظهار کرد که معتقد است می‌توان برای کاهش این تنش گام‌هایی برداشت و از همه طرف‌ها خواست آرامش خود را حفظ کنند.

دکمه بازگشت به بالا