اخبارتازه‌های سیاسی

رقابت هوشیار زیباری و برهم صالح برای گرفتن پست ریاست جمهوری عراق

به گزارش شبکه جهانی کلمه، هوشیار زیباری با اشاره به اینکه نامزدی وی برای ریاست جمهوری «قطعی است »، اظهار کرد: به دو سوم رای نمایندگان پارلمان نیاز است و آرای لازم را داریم.

 این عضو حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی، با اشاره به رابطه خوب حزبش با ائتلاف السیاده و جریان صدر، گفت: انتخابات اخیر «بسیاری از قواعد بازی سیاسی» را تغییر داد و ائتلاف حزب دموکرات کردستان با جریان صدر و السیاده قوی و منسجم است.

 این گفته ها در حالیست که چند روز پیش، دادگاه عالی فدرال عراق طی حکمی، روند معرفی «هوشیار زیباری» از طرف حزب دموکرات کردستان به پارلمان عراق برای نامزدی ریاست جمهوری این کشور را متوقف کرد.
دادگاه عالی فدرال در حکم خود اعلام کرده که وی به دلیل «عدم حسن شهرت» نمی‌تواند کاندید ریاست جمهوری شود.

 در همین حال گزارش شده که پارلمان عراق طی تصمیمی از ثبت نام مجدد نامزدهای ریاست جمهوری عراق از امروز چهارشنبه۹ فوریه ۲۰۲۲ خبر داد.

 در پیوند با این خبر، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق از دادگاه فدرال خواستار توضیح درباره خلأ قانونی، در پی به پایان رسیدن مهلت انتخاب رئیس جمهور جدید عراق و عدم انتخاب شخص مورد نظر شد.

 وی در نامه ای که به دادگاه فدرال عراق داده گفته که با توجه به ماده ۷۰ قانون اساسی و عدم انتخاب رئیس جمهور به دلیل به حد نصاب نرسیدن جلسه پارلمان، دادگاه فدرال ماده ۷۲/دوم را شرح دهد.

لازم به اشاره است که بر اساس قانون اساسی جدید عراق که پس از اشغال این کشور توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ نوشته شده، رئیس‌جمهور از میان کردها انتخاب می‌شود.

 حزب دموکرات کردستان، یکی از دو حزب بزرگ کردها ، هوشیار زیباری را برای این پست معرفی کرده بود. در حالی که دیگر حزب اصلی اداره اقلیم یعنی اتحادیه میهنی کردستان، برهم صالح، رئیس‌جمهور فعلی را بعنوان نامزد معرفی کرده است.

 به تازگی”رشاد گلالی” از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق گفته: مخالفت مستقیم و غیرمستقیم با رأی دادن به زیباری موجب تحرکی بین‌المللی و منطقه‌ای و تلاش برای راضی کردن گروه‌های سیاسی به نامزدی نچیروان بارزانی به جای هوشیار زیباری منجر شد.

دکمه بازگشت به بالا