اخباراقتصادی

دولت سبد معیشتی کارگران را کمتر از خط فقر ارائه کرد!

شبکه کلمه / طبق گزارش ایلنا، شامگاه شانزدهم بهمن ماه در جلسه رسمی شورایعالی کار، سبد معیشت خانوارهای کارگری ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. نرخ سبد معیشت حداقلی با انتظارات و پیش‌بینی‌های فعالان کارگری و حتی با محاسبات مستقل کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، تفاوت بسیار داشت؛ زیرا مشاهدات عینی و آمار کمیته امداد از خط فقر نشان می‌دهد که هزینه‌های حداقلی زندگی با احتساب مولفه‌هایی مانند کرایه خانه و درمان و آموزش، حداقل ده میلیون تومان است.

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) تاکید می‌کند: این برای اولین بار است که سبد رقم معیشت را دولت ارائه داده و بنابراین دیگر هیچ راهی برای‌ عدم پذیرش آن یا فرار از اجرای قانون وجود ندارد.

بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد بر مبنای تورم سالیانه و سبد معیشتی اعلام می‌شود. این سبد مشتمل است بر نیاز‌های خوراکی و غیر خوراکی. این مواد خوراکی نیز بر اساس استاندارد‌های تعیین شده توسط انستیتو تحقیقات تغذیه ایران که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است اعلام می‌شود.

اما؛ نکته مهم، محاسبه قیمت کالاها با حداقل قیمت برای محاسبه سبد معیشتی کالا می‌باشد. به طور مثال برای محاسبه نان، قیمت دولتی آنرا ملاک می‌گیرند. برنج و سایر کالاهای خوراکی هم بدون در نظر گرفتن کیفیت آن، با پایین‌ترین قیمت در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که کیفیت مواد غذایی در ارزش غذایی آن شرط اصلی را ایفا می‌کند.

سوال اینجاست، با توجه به خیز دولت برای حذف ارز ترجیحی آیا قیمت نان و سایر اجناس به همین میزان تعیین شده ثابت خواهد ماند یا نه؟
نکته دوم اینکه تورم موارد خوراکی بین ۲۹ تا ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است در حالیکه تورم برخی از مواد غذایی تا ۱۰۰درصد هم بوده و کمترین آن حداقل ۴۰ درصد می‌باشد.

دکمه بازگشت به بالا