اخبارتازه‌های سیاسی

مشکلات فزاینده بوروکراسی در گمرکات ایران

نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران می‌گوید طولانی بودن فرایند اخذ مجوز برای ترخیص کالاها، یکی از اصلی‌ترین دلایل رسوب در گمرکات است.

محمدرضا فاروقی اظهار کرد: گمرک به عنوان متولی اصلی امر ترخیص کالا، به طور همزمان با ۲۰ تا ۳۰ نهاد و سازمان مجوز دهنده در ارتباط است که برای ترخیص هر یک از این کالاها، باید نظر موافق این سازمان‌ها اعلام شود و همین موضوع خود به بالا رفتن زمان ترخیص کالاها منجر می‌شود.

پیش از این، در آبان ماه اعلام شد، ۷ میلیون تن کالای اساسی در گمرک دپو شده، و ۱۲۰ هزار تن آن فاسد شده است.

آنزمان محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، با انتقاد از روند طولانی ترخیص کالا در بنادر ایران، آن را «تحریم داخلی» خوانده و گفته بود: با ادامه این روند حتی اگر تحریم‌های خارجی همین امروز لغو شود، تأثیر چندانی بر حل مشکلات ایران نخواهد داشت.

همچنین، پرونده کالاهای اساسی دپو شده در گمرک ۲۷ مهر ماه از سوی مجلس شورای اسلامی به قوه قضاییه فرستاده شد تا علاوه بر تعیین تکلیف «میلیون‌ها تن کالای اساسی» به تخلفات وزارت‌خانه‌های «جهاد کشاورزی» و «صنعت، معدن، و تجارت»، و همچنین گمرک ایران رسیدگی شود.

بنا بر گزارش‌ها، تخلف مشترک این دو وزارتخانه و سازمان گمرک در «نقض قانون»، «ایجاد انحصار» و عدم انتقال داده‌ها به «سامانه جامع تجارت ایران» موجب شده «میلیون‌ها تن کالا» در گمرک باقی بماند و ترخیص نشود.

دکمه بازگشت به بالا