اخباراقتصادی

اذعان یک مقام رسمی به گران‌فروشی روسها در فایننس پروژهای ایران

شبکه کلمه/ یک عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه وقتی سرمایه‌گذار خارجی وارد پروژه شود موجب رشد و ارتقای اقتصاد کشور می‌شود گفت: اما وقتی (کشور خارجی) یک پروژه را فاینانس کند و قیمت تمام‌شده بالا برود قطعا مسیر اشتباه است. مثلا در پروژه سیریک قرار است روس‌ها ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه احداث کنند؛ اما با توجه به اینکه فایناس به عهده خودشان است قیمت تمام‌شده را بالا گرفته‌اند.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با ایلنا توضیح داد: تامین مالی نیروگاه سیریک به صورت وام است اما قیمت نیروگاه به جای مثلا ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو شده است و این در حالی است که اکنون شرکت‌های ایرانی به صورت BOT یا BOO پروژه نیروگاهی اجرا و یا فایناس هم می‌کنند، اما اینگونه نیست که چون فاینانس به عهده خودشان است قیمت را دو برابر کنند.

کارشناسان معتقد هستند که سیاست نگاه به شرق رهبر جمهوری اسلامی، ایران را تبدیل به یک بازار بی رقابت و تک مشتری برای کشورهای روسیه و چین خواهد کرد که این موضوع، برخلاف منافع ملی است. آنها می گویند: منافع ملی تنها در شرایطی تضمین می شود که در جذب مشتری سبد متنوعی از مشتریان شرق و غرب داشته باشیم.

دکمه بازگشت به بالا