اخباراقتصادی

وضعیت آب در شمال سیستان و بلوچستان به شدت بحرانی است

به گفته یک نماینده مجلس، در حال حاضر شرایط آب در شمال استان سیستان و بلوچستان به شدت بحرانی است؛ زیرا هیچ منابع آبی جز ذخیره چاه نیمه‌ها در آنجا نیست.

محمد سرگزی گفته: در سال‌های قبل، با توجه به بارندگی‌هایی که در حوزه‌های مشترک رودخانه هیرمند بوده، آب به سیستان و بلوچستان می‌آمد و در چاه نیمه‌ها ذخیره می‌شد؛ اما فعلا به دلیل بارندگی کم چند سال اخیر ذخایر آبی در حوزه شمال استان در حال اتمام است.

امروز شهروندان شهرستان هیرمند در اعتراض به عدم پیگیری حقابه و دیپلماسی ضعیف جمهوری اسلامی در رهاسازی آب بند کمالخان در رودخانه هیرمند، در مرز میلک تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در این تجمع زنان و کودکان نیز حضور داشتند و خواستار پیگیری جد برای رهاسازی آب بند کمال خان از افغانستان شده اند.

نماینده زابل در مجلس درباره راهکار مقابله با بحرانی بودن شرایط آب در شمال استان سیستان و بلوچستان توضیح داده: در کوتاه‌مدت اخذ حقابه رودخانه هیرمند اولویت دارد تا زمانی داشته باشیم که پروژه‌های آب را به نحوی دنبال کنیم که نیاز خودمان را در حوزه آب شرب از آورد رودخانه هیرمند به صفر برسانیم.

او همچنین افزود: بحث انتقال آب از تهلاب به زاهدان و زابل یکی از پروژه‌ها است و دوم انتقال از چاه‌هایی که در اطراف حرمک قرار دارد، این طرح‌ها دو سال زمان می‌برد که آغاز و به نتیجه برسد.

آقای سرگزی در مورد راه حل بلند‌مدت دیگری گفت: یک شرکت مجوز گرفته که ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب دریا را با سرمایه‌گذاری نزدیک ۴۰ هزار میلیارد تومان در یک هدف‌گذاری بلندمدت شیرین‌سازی کند.

چند سال پیش برای نخستین‌بار، نخست وزیر اسرائیل در یک پیام ویدیویی گفت: ایرانیان قربانی رژیمی بی‌رحم و استبدادی هستند که حتی آب مورد نیازشان را از آنها دریغ می‌کند. امروز قصد دارم پیشنهاد بی سابقه ای به ایران ارائه دهم. این پیشنهاد در حوزه آب است.

البته این پیشنهاد با واکنش تند مقامات حکومتی مواجه شد.

گفتنی است، نخستین واحد نمک‌زدایی آب دریا توسط اسرائیل در دهه ۶۰ میلادی ساخته شد و امروزه حدود ۶۰ درصد از آب مورد نیازشان برای مصارف خانگی از طریق فرآیند نمک‌زدایی تأمین می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا