اخباراقتصادی

ادامه واگذاری پروژه‌های کلان به سپاه پاسداران؛ این سازمان نظامی به عرصه تولید برنج وارد شد!

شبکه کلمه/ دولت رئیسی در یک اقدام دیگر، زمینه را برای نابودی برنج‌ کاران کشور فراهم کرد. جواد ساداتی‌نژاد، وزیر کشاورزی ابراهیم رئیسی، از ورود یک قرارگاه سپاه به حوزه تولید برنج خبر داده و گفته است دولت با این قرارگاه قرارداد امضا کرده و در طول یک دوره پنج‌ساله، «از محل تهاتر نفت سه میلیارد دلار» برای این کار اختصاص داده است.

ساداتی مدعی شده: قصد آن است که برای محصول برنج خودکفا شده و نیازی به واردات سالانه یک میلیون برنج نداشته باشیم.

دولت ایران بیش از ۱۵ سال است که دنبال طرح‌های خودکفایی برنج است. اسفند سال ۸۴ محمدرضا اسکندری، وزیر کشاورزی دولت احمدی‌نژاد وعده داده بود که «طرح خودکفایی برنج به زودی اجرا می‌شود». اما سال ۹۱ و پیش از پایان دولت احمدی‌نژاد، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که «طرح خودکفایی برنج به سرانجام نرسید».

منتقدان می گویند، این امر بدیهی است که راه رسیدن به خود‌کفایی در هر زمینه‌ای حمایت و پشتیبانی دولت است و راه واقعی خودکفایی برنج حمایت از کشاورزان می باشد.

آنها می گویند در جمهوری اسلامی؛ اما تمامی سیاست‌های بر قلع و قمع و نابودی بخش خصوصی استوار شده است. کشاورزان، گندم‌کاران، چای‌کاران و برنج‌کاران کشور از چند طرف مورد تهاجم سیاست‌های مخرب دولتی قرار دارند. از یک‌طرف آب آنها توسط سپاه به سرقت رفته است. از طرف دیگر با سیاست‌های ویرانگر، راه واردات محصولات کشاورزی باز شده و به ضرر کشاورزان است.

همچنین کمبود کود شیمیایی، تورم و گرانی کارگر، گرانی ماشین‌آلات کشاورزی نیز وجود دارند.

اخیرا جمیل علیزاده، دبیر انجمن برنج کشور ایران، با اشاره به این موضوع گفت: «در ازای نفتی که به هندوستان می‌دهیم چاره‌ای جز این نداریم که برنج از این کشور وارد کنیم و این کشور محصولات بی‌کیفیت خود را برای می‌فرستد».

علاوه بر بحث تهاتر، واگذاری قراردادهای کلان به سپاه پاسداران در دولت ابراهیم رئيسی در ماه‌های اخیر شدت گرفته است. دی‌ماه امسال علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو، خبر داد که یک قرارداد ۳۰ هزار میلیارد تومانی با سپاه پاسداران برای پروژه انتقال آب به روستاها بسته شده است.
سپاه برای تحقق وعده بزرگ دولت رئيسی برای ساخت ۴ میلیون مسکن نیز به طور فعال وارد شده است.

دکمه بازگشت به بالا