اخبارتازه‌های سیاسی

آیا دعوای جناح اصولگرا بر سر مذاکره مستقیم با آمریکا، مصنوعی است؟

به گزارش شبکه جهانی کلمه، روزنامه شرق درگزارشی درباره دعوا وجنجال در جناح اصولگرا بر سر مذاکره مستقیم با آمریکا نوشت: بعید نیست جریان اصولگرا به این نتیجه رسیده باشد که هم برای مخاطب داخلی و هم برای مخاطب خارجی لازم است شاهد چنین دعوایی در اردوگاه اصولگرایی باشد تا وقتی در نهایت کار به تصمیم دیگری رسید، مشخص باشد که جریان انقلابی «به‌راحتی» به این تصمیم نرسیده است.

 این گزارش تحلیلی درادامه می افزاید: تصویر اختلاف و درگیری در جریان حاکم، اگر در نهایت کار به مذاکره مستقیم برسد، برای بسیاری به این معنا خواهد بود که دولت با وجود ترجیح خود و با وجود نگاه جریانش، «تن» به این کار داده و به عبارتی مجبور شده است از موضع قبلی خود کنار بکشد. واضح و مبرهن است که تصویر اجبار و ناچاری در صحنه بین‌المللی همواره مخرب است.

این گزارش تحلیلی در حالیست که گروهی از اصولگرایان به‌دنبال سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در مورد منتفی نبودن انجام مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا، به تندی از او انتقاد کردند و حتی خواستار برخورد مجلس به گفته آن‌ها «انقلابی» با وی شدند.

 همزمان با این اعتراض ها، گروهی از طلبه‌ها و روحانیون حوزه علمیه قم نیز روز چهارشنبه ششم بهمن با انتشار بیانیه‌ای خطاب به حسین امیرعبداللهیان نوشتند که باید «این گفته نابه‌جا و غیر منطقی خود را اصلاح» کند و به گفته آنان، «همان ساده‌لوحی و اشتباه دولت روحانی و ظریف را دوباره مرتکب» نشود.

 روحانیون معترض قم در این بیانیه می گویند این‌که نمایندگان مجلس «چنان‌که باید در مقابل این اظهارات نابه‌جای وزیر امور خارجه، موضع‌گیری نکرده‌اند» متعجب شده و افزودند که «نیاز است مجلس انقلابی ورود جدی در این زمینه داشته باشد».

 در پیوند با این اعتراض ها، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، شامگاه سه‌شنبه ۵ بهمن در مصاحبه با تلویزیون سراسری ایران با اشاره به استقبال آمریکا از مذاکره مستقیم با ایران گفت: «خیلی از کشورهایی که با ما مذاکره می‌کنند، حامل چنین پیامی بوده‌اند که آمریکایی‌ها می‌خواهند مستقیم با ما صحبت کنند و این مسئله در دولت‌های قبل هم مطرح بوده و موضوع جدیدی نیست.»

وی در باره توافق احتمالی با آمریکا ، اظهار کرد: «در صورتی که طرف‌های مقابل آماده‌ باشند که تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را بردارند، زمینه‌ برای هرگونه‌ توافق وجود دارد.»

لازم به اشاره است که اعلام آمادگی تلویحی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا در حالی است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است که پیش شرط توافق، آزادی زندانیان دوتابعیتی است.

دکمه بازگشت به بالا