اخبارتازه‌های سیاسی

اذعان علی ایرلو به برنامه درازمدت تهران برای نفوذ در یمن

به گزارش شبکه جهانی کلمه، علی ایرلو، پسر حسن ایرلو، سفیر سابق ایران نزد شورشیان حوثی‌ در یمن به گوشه ای از برنامه درازمدت تهران برای نفوذ و همچنین برافروختن جنگ و ویرانی در یمن اذعان کرد.

 وی در شرح این رویداد می گوید: پدرش کارها را با نیروی جهادی و رفتار جهادی خود شروع کردند و انجام دادند.

او اضافه می کند: حسن ایرلو نگاه بلندبینانه ای که داشتند، ایشان ۸ سال پیش یکسری از جوانانی که آمادگی داشتند داخل ایران بیایند و تحصیل کنند را آوردند و در دانشگاه های دولتی تحصیل کردند و بعد که وارد یمن شدند دانشگاه آزاد واحد صنعاء را راه اندازی کردند. همان کسانی که ۸ سال پیش در دانشگاه دولتی تحصیل می کردند امروز در دانشگاه آزاد واحد صنعاء استاد دانشگاه هستند.

علی ایرلو در قسمتی دیگر از سخنانش درباره دخالت تهران در یمن ادعا می کند که یمن یک بعد تاریخی دارد که آن هم اصلیت آنها ایرانی است، یعنی تاریخ گذشته آنها به مردم ایران بازمی گردد.

به گفته وی، سفیر یمن که آقای ابراهیم دیلمی است، جد ایشان ایرانی است و بعداً مهاجرت کردند و به یمن رفتند. بنابراین یکی از دلایل این مسئله است که در اصلیت به ایران بازمی گردند.

این گفته ها در حالیست که اغلب تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و امنیتی، یمن را مهم‌ترین عرصه جنگ نیابتی میان تهران و ریاض در منطقه عنوان می‌کنند. گفته می‌شود موشک‌ها و پهپادهایی که شبه‌نظامیان حوثی با آنها مواضعی در خاک عربستان را هدف قرار می‌دهند یا ساخت ایران هستند یا با کمک این کشور در یمن تولید شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش پیشتر در یکی از گزارش‌های خود تائید کرد موشک‌هایی که از یمن به سمت اهدافی در عربستان پرتاب شده‌اند “منشاء ایرانی” داشته‌اند.

در همین ارتباط، با وجود تکذیب ارسال تجهیزات جنگی به یمن توسط مسئولان جمهوری اسلامی،ابوالفضل شکارچی در یک برنامه تلویزیونی اذعان کرد که جمهوری اسلامی “افراد مجرب” نظامی خود را برای انتقال تجربه به “مردم سوریه، عراق، لبنان و یمن” به این کشورها اعزام می‌کند.

لازم به اشاره است که پیش‌تر عربستان و آمریکا با نمایش قطعاتی از موشک‌ها و پهپادهای سرنگون‌شده حوثی‌ها بر ایرانی بودن آنها تاکید کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا