اخبارتازه‌های سیاسی

اصرار بر پنهان کردن قرارداد ٢۵ ساله چین با ایران!

به گزارش شبکه جهانی کلمه، روزنامه شرق درباره اصرار بر پنهان کردن مفاد قرارداد ٢۵ ساله چین با ایران، نوشت: قراردادی که با چین برای مدت ٢۵ سال امضا و در سفر اخیر وزیر امور خارجه اجرای آن شروع شده، از آن دست تصمیماتی است که مردم از متن و مفاد آن بی‌اطلاع هستند .

این روزنامه می افزاید: جالب است به گفته مسئولان وزارت امور خارجه، این طرف چینی است که بر پنهان‌بودن مفاد توافق‌نامه تأکید و اصرار دارد. پرسش واقعی این است که چرا طرف چینی اصرار دارد متن و مفاد توافق‌نامه یا هر اسم و عنوان دیگری که به آن داده می‌شود، در اختیار مردم قرار نگیرد؟

شرق ادامه می دهد، طرف چینی نمی‌تواند برای ایران تعیین تکلیف کند و طرف ایرانی هم اجازه ندارد توافقی را هرچند صد درصد به نفع ایران باشد، پنهانی منعقد کند. قانون اساسی چنین اجازه‌ای نداده است.

 این انتقاد در حالیست که همزمان با سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به چین در روز جمعه ۱۴ ژانویه قرارداد بیست و پنج ساله میان این دو کشور به مرحله اجرایی رسید.

جزییات قرارداد بیست و پنج ساله ایران و چین تاکنون در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است اما امیرعبداللهیان آن را در راستای منافع هر دو کشور خواند.

لازم به اشاره است که پیشتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران در سخنرانی خود در گیلان درباره یک قرارداد ۲۵ ساله “پنهان” و “دور از چشم ملت ایران” با یک کشور خارجی هشدار داده بود.

 او گفته بود “هر قراردادی که مخفیانه و بدون در نظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت”.

دکمه بازگشت به بالا