اخبارتازه های اجتماعی

تشدید فقر در ایران، کار را به سرقت کابل‌های برق و لامپ‌های جاده‌ای رساند

رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و نقل ‌جاده‌ای با اشاره به افزایش سرقت تابلو‌ها و تجهیزات جاده‌ای در ایران اظهار داشت: متاسفانه به شدت با سرقت علایم راهنمایی-رانندگی، تجهیزات راهداری، کابل‌های برق و سایر موارد، در سطح جاده‌های کشور مواجه هستیم.

او ادامه داد: نه تنها این موارد در استان‌های خلوت و کم تردد مانند سیستان و بلوچستان و کرمان به سرقت می‌رسند؛ بلکه در جاده‌های اطراف تهران؛ یعنی ۵۰ کیلومتری پایتخت نیز شاهد شدت سرقت‌ تابلو‌ها و تجهیزات جاده‌ای هستیم.

رضا اکبری در عین حال گفته است: سارقان تابلو‌ها، علایم و سایر تجهیزات اغلب از افراد بسیار ضعیف جامعه هستند و اساسا نمی‌شود احکام سنگینی در رابطه با آنها اجرا کرد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و نقل ‌جاده‌ای با اشاره به برآورد خسارت‌های ناشی از این سرقت‌ها گفت: برآورد دقیقی از میزان خسارت‌ها نداریم اما فقط در بخش علایم و تابلو‌ها، سرقت‌های جاده‌ای سالانه حداقل ۲۰ میلیارد تومان خسارت متحمل سازمان راهداری می‌کند که البته میزان خسارت در بخش سرقت از کابل‌های برق ارقام سنگین‌تری است.

یکی از عوامل اصلی اثرگذار روی افزایش سرقت‌، وضعیت اقتصادی و اجتماعی جوامع است؛ طی چند سال گذشته با توجه به گرانی و افزایش قیمت کالا، به ویژه کالاهای اساسی در ایران، آمار سرقت‌ نیز بالا رفته است.

به گفته موسسه عالی پژوهش‌های تامین اجتماعی تعداد جمعیت زیر خط فقر مطلق در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به ۳۰ درصد رسیده بود؛ آماری‌ که در سالهای پس از آن افزایش یافته است.

پیشتر نیز معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ تهران گفته بود: در شهر تهران طی ۶ ماهه سال جاری بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مورد سرقت دریچه فلزی صورت گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا