اخبارسیاسی

رایزنی امارات برای قرار دادن مجدد حوثی ها به عنوان یک سازمان تروریستی

به گزارش شبکه جهانی کلمه، منابع رسمی در امارات می گویند که سفیر امارات در واشنگتن و یک مقام عالی رتبه امنیتی این کشور در واشنگتن برای گفتگو با دولت بایدن و اعضای کنگره آمریکا برای قرار دادن مجدد حوثی ها به عنوان یک سازمان تروریستی در حال رایزنی هستند.

این واکنش پس از آن صورت می گیرد که شورشیان حوثی دوشنبه (۱۷ ژانویه) به فروگاه ابوظبی و تاسیسات نفتی حمله کردند که منجر به کشته شدن سه تن و زخمی شدن شش تن دیگر شد.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرش گزارش داد، جو بایدن می گوید که ایالات متحده در حال بررسی بازگرداندن نام حوثی‌های یمن درلیست گروه های تروریستی است.

همزمان، لوید آستین، وزیر دفاع وی، روز چهارشنبه در گفتگو با شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، برای امنیت امارات ابراز همبستگی کرد.

در پیوند با این خبر، گزارش شده که انگلستان نیز اضافه کردن شورشیان حوثی و سپاه جمهوری اسلامی به فهرست گروه‌های تروریستی این کشور را در دست بررسی دارد.

لرد اندرو شارپ، یک سخنگوی ارشد دولت بریتانیا در مجلس اعیان آن کشور، روز چهارشنبه، ۲۹ دی‌ماه، ضمن اعلام خبر مذکور با استناد به گزارش های رسانه ای، گفته که رژیم ایران در یک پایگاه هوایی تخصصی در کاشان، حوثی‌ها و حزب‌الله را برای هدایت پهپادها به‌منظور حمله به امارات متحده عربی و دیگر کشورهای خلیج فارس، آموزش داده است.

در این راستا، روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به حملات شورشیان حوثی به فروگاه ابوظبی و تاسیسات نفتی منجر به کشته شدن سه تن و زخمی شدن شش تن دیگر شد، نوشت: حوثی ها بدون دستور ایران اقدامی نمی کند.

 این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی می گوید: حوثی‌ها هیچ حمله‌ای به کشورهای دیگر با پهپاد، موشک‌های بالستیک یا موشک‌های کروز را بدون اجازه رژیم ایران یا دستورات این کشور انجام نمی‌دهند.

لازم به اشاره است که حمله نظامی به فرودگاه ابوظبی و منفجر کردن سه مخزن سوخت علاوه بر افزایش سطح منازعه در جنگ داخلی یمن معادلات شکننده امنیتی در خاورمیانه را نیز دستخوش دگرگونی ساخته‌است.

به گفته تحلیلگران، ترکش‌های حمله به فرودگاه ابوظبی و حمایت کشورهای غربی از دولت امارات متحده عربی می‌تواند فضا را بر خلاف محاسبات جمهوری‌اسلامی ایران تغییر دهد.

دکمه بازگشت به بالا