اخباراهل سنت

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

چهارشنبه ، ۲۹ دی ۱۴۰۰ / به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته بدین قرار است:

۱-لغو پرواز از گلستان به بلوچستان سبب عدم شرکت مولانا محمد حسین گرگیج به بیست‌وپنجمین مجمع فقه اسلامی اهل‌سنت ایران شد.

۲-دو شهروند بلوچ بنام های “محمدرضا شاهوزهی” فرزند سید احمد و “خلیل شاهوزهی” فرزند عبدالقیوم اهل نگین شهر از توابع بخش مرکزی شهرستان آزادشهر که در اعتراضات به عزل مولانا گرگیج بازداشت شده بودند، پس از ۱۳ روز از زندان با قید وثیقه آزاد شدند.

۳-مولوی محمد امین آسکانی مدیر داخلی مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ و مولوی واحد بخش بلوچی مدیر داخلی مدرسه دینی صدیقه سگار باری دیگر با تاکید بر بیگناهی مولانا فضل الرحمن کوهی، خواهان اعطای مرخصی و آزادی مولانا کوهی شدند.

۴-در ادامه کمک های مردمی به سیل زدگان آسیب دیده‌ی جنوب بلوچستان مردم شهرستان علی آباد کتول و بخش کمالان استان گلستان با همت مولانا محمدحسين گرگیج ، کمک هایی برای مردم سیل زده شهرستان‌های ساحلی بلوچستان جمع آوری و ارسال کردند.

۵-به علت سیل و طغیان رودخانه در نقاط مختلف بلوچستان دستکم ۸ شهروند بلوچ غرق شده و جان خود را از دست دادند.

۶-میر عبدی سرپرست اداره کل آموزش و پرورش بلوچستان و سیستان گفته است که در بلوچستان با کمبود ۱۲ هزار و ۴۲۳ معلم در این استان روبرو هستیم.

۷-سه تن از شهروندان بلوچ بنام‌های :” “غفار گرگیج اهل زاهدان ” عبدالباسط ریگی” فرزند حاجی نورمحمد، اهل سراوان و “عبدالرحیم سرگُلزایی” اهل زاهدان در زندان‌های زاهدان و اصفهان اعدام شدند.

۸-بر اساس آمار رسمی اداره بهداشت بلوچستان و سیستان تعداد کودکان مبتلا به سوءتغذیه و کم وزنی در این استان به دوازده هزار نفر رسیده است؛ عدم توجه حاکمیت به مسئله معیشتی و اقتصادی مردم در بلوچستان باعث کمتر شدن قدرت خرید خانواده‌ها شده و این امر مشکلاتی را برای کودکان بلوچ بوجود آورده است.

۹-یک سوختبر بلوچ با تیراندازی نیروهای نظامی در شهرستان فنوج زخمی شد، همچنین گزارش‌ شده است که دو شهروند بلوچ با شلیک مستقیم مامورین انتظامی در ایرانشهر نیز زخمی شدند.

۱۰-دو تن از شهروندان بلوچ، بنام های:” عبدالوهاب شه بخش فرزند درمحمد، و عیسی شه بخش فرزند محمد علی که در ۱۱ دیماه ۱۴۰۰ در روز حمله خمپاره ای سپاه به یک خانه روستایی در کورین بازداشت شده بودند، پس از ۱۷ روز آزاد شدند.

۱۱-انتشار کلیپ‌های کمک شهروندان بلوچ به راننده‌ها و جمع آوری بار دو کامیون واژگون شده در دو حادثه جداگانه در بلوچستان تحسین کاربران فضای مجازی را به همراه داشت.

۱۲-شماری از سرمایه گذاران پروژه ۵۰ واحدی عثمان آباد رَمین در شهرستان چابهار، به دلیل عدم اتمام پروژه و تحویل واحدهای مسکونی خود توسط بنیاد مسکن تجمع اعتراضی برگزار کردند.

دکمه بازگشت به بالا