اخبارایران

انباشت زباله، رطوبت و فاضلاب بافت تاریخی یزد را تهدید می کند

شبکه کلمه/ بافت تاریخی شهر یزد گنجینه‌ای از میراث ملموس و ناملموس تاریخ کشور است و از منظر فرهنگی، اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا با حافظه تاریخی و هویت اجتماعی ساکنان شهر پیوند خورده است. بافت تاریخی شهر و ساختمان‌های آن که روزگاری حیات و زندگی در آن جریان داشت، به‌تدریج و با تغییر سبک زندگی شهری، دچار فرسودگی شده و باعث شده این بافت دیگر رونق گذشته را نداشته باشد.

 متاسفانه سالهاست که خانه‌ها، آب‌انبارها و بناهای بافت تاریخی یزد که ثبت جهانی شده، یکی‌یکی تبدیل به زباله‌دانی می‌شوند. همچنین آنطور که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد هشدار داده، خطر رطوبت و فاضلاب نیز، بافت تاریخی یزد را تهدید می کند.
بسیاری بر این باورند که شهرداری در زمینه جمع‌آوری زباله‌ها کوتاهی می کند و تنها به بخش‌هایی از شهر رسیدگی می شود که کوچه‌هایش محل عبور گردشگران داخلی و خارجی هستند.

 ناظران سالهاست که هشدار می دهند، میراث فرهنگی و آثار تاریخی ایران در نقاط مختلف به حال خود رها شده‌اند.

 آنها مشکلات عمده میراث فرهنگی ایران را تخریب بافت‌های تاریخی به بهانه‌های مختلف، نبود توانایی کافی جهت حفاظت از آثار، تامین نشدن اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی و افزایش سرقت آثار بر می شمارند.

 تخریب مسجد تاریخی نجم‌آباد، خانه تاریخی نادری، دره زرشک، تپه هگمتانه، باغ گلستان و الوند کوه تنها بخشی کوچک از آسیب‌های وارده به پیکره میراث فرهنگی است که تنها در سه ماه سال دوم ۹۹ رخ داده است.

دکمه بازگشت به بالا