اخباراهل سنت

حاکم شرع مردمی کردستان، خواستار آزادی زهرا محمدی معلم زبان کردی شد

به گزارش شبکه جهانی کلمه، استاد کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان امروز( یکشنبه، ۱۹ دی ۱۴۰۰) با انتشار بیانیه ای زندانی شدن زهرا محمدی معلم زبان کردی در سنندج را محکوم کرد.

وی در این بیانیه با کنایه به اصول ادعایی جمهوری اسلامی نوشته است: دردآورتر اینکه در کشوری که مدّعی اجرای قوانین اسلامی است آن خانم شجاع بخاطر عقیده و بیان، محکوم شده است، زیرا نه کسی را کشته و نه مسلّح بوده است که مستحق قصاص باشد یا باغی بحساب ‌‌آید.

او در این بیانیه خواستار رهایی و آزادی هرچه زودتر زهرا محمدی شد.

زهرا محمدی، فعال مدنی و مدرس زبان کُردی، روز شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۰، در حالی که لباس محلی پوشیده بود، با همراهی شمار قابل توجهی از فعالان مدنی کُرد و شهروندان سنندج برای اجرای حکم حبس خود راهی زندان سنندج شد.

وی در بخشی از سخن خود با حضار گفت: «زبان مادری یکی از بنیادی‌ترین حقوق ماست که از آن کوتاه نخواهیم آمد و انجمن ما برای به دست آوردن این حق پیشقدم شد و امیدوارم فعالیت‌های ما بر سر دشمنی که مخالف این حقوق است آوار شود.»

خانم محمدی، مسئول انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین»، در خرداد ۱۳۹۸ بازداشت و در تیر ۱۳۹۹ به اتهام «تشکیل گروه علیه امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس محکوم شد. این حکم بعدتر در دادگاه تجدید نظر به پنج سال حبس تبدیل شد.

لازم به اشاره است که وی فارغ ‌التحصیل کارشناسی ارشد ژئوپولتیک است. این فعال اجتماعی به مدت ۱۲ سال در شهر سنندج و روستاهای اطراف آن به صورت داوطلبانه به آموزش زبان کُردی مشغول بوده است.

دکمه بازگشت به بالا