اخباراهل سنت

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

پنجشنبه ، ۱۶ دی / به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته بدین قرار است:

۱-دستکم هفت شهروند بلوچ بر اثر باران های اخیر در بلوچستان کشته و زخمی شدند، هویت سه تن از کشته شدگان “عبدالخالق اَشرفی (۵۰ساله)، مریم غلامی (۳۸ ساله) و یک کودک به نام حلیمه اَشرفی”، عنوان شده است.

۲- ۸۰ درصد منازل مسکونی شهر بندری کنارک به علت آبگرفتگی غیر قابل سکونت شده اند.

۳-زَرَندی قاضی دادگاه ویژه روحانیت مشهد، محامی نماینده خامنه ای در بلوچستان و مسئولان سپاه در بلوچستان از مرخصی قانونی مولانا فضل الرحمن ممانعت می کنند.

۴-“سعید بامری” فرزند عیدوخان بامری در خیابان فردوسی شهرستان ایرانشهر توسط ماموران یگان امداد کلانتری کشته شد.

۴-حکم اعدام دو شهروند بلوچ بنام های “محمدعلی علیزاده (قلجایی) و “جلیل اشترک” فرزند عباس اهل شهرستان زَهک در زندان های زابل و زاهدان اجرا شد همچنین گزارش شده است که حکم اعدام یک شهروند بلوچ بنام “محمد سالارزهی” اهل زاهدان در زندان شیراز توسط نیز اجرا شده است.

۵-بر اثر یورش نیروهای نظامی با سلاح های سبک و سنگین و حملات توپخانه ای به منازل مردم در روستای شورو که منجر به درگیری با شهروندان بلوچ شد، دستکم ۹ نیروی نظامی کشته و زخمی شدند.

۶- ماموران امنیتی پس از نماز جمعه گالیکش در دهم دی ماه ۱۰ با شهروندان بلوچ حامی مولانا گرگیج که تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کرده بودند درگیر شده و اقدام به تیراندازی کردند.

۷-ماموران اداره اطلاعات در پیست سراوان، دو شهروند بلوچ را مورد ضرب و جرح قرار داده و بازداشت کردند. همچنین گزارش شده است که با تیراندازی ماموران اداره اطلاعات در محور دلگان به زهکلوت، دو شهروند بلوچ زخمی شدند.

۸-بدنبال انتشار بیانیه‌ای دروغین از سوی سپاه پاسداران، منتسب به «ائمه جمعه، شوراهای افتاء و مدرسین استان کردستان» علیه مولانا عبدالحمید، نزدیک به ۲۰۰تن از علما و اعضای شوراهای افتاء کردستان از بیانۀ مذکور اظهار بی‌اطلاعی کردند.

۹-به دنبال واژگونی یک دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ حامل اتباع خارجه، در محور خاش – ایرانشهر ۸ تبعه افغانستان کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند.

۱۰-روز دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰، دستکم ۱۵ نیروی بلوچ عضو سپاه پاسداران در پایگاه نعمت الله در منطقه کورین و سرجنگل شهرستان زاهدان پس درگیری های اخیر سپاه با شهروندان بلوچ استعفای خود را اعلام کرده و سلاح های خود را تحویل دادند.

دکمه بازگشت به بالا