اخباراقتصادی

حرمت‌الله رفیعی: مالیات بر ارزش‌افزوده در بلیت هواپیما مغایر با قوانین بین‌المللی است!

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، با انتقاد از مصوبه مالیات بر ارزش‌افزوده در قیمت بلیت هواپیما گفته است: مردمی که با هواپیما سفر می‌کنند تا پیش از این چند نوع مالیات روی بلیت پرداخت می‌کردند، چرا باید مالیات جدیدی بپردازند؟ او همچنین پرسیده است، محل هزینه‌کرد این مالیات‌ها که شبیه جریمه شده و از جیب مردم می رود، کجاست؟

حرمت الله رفیعی در گفتگو با ایسنا همچنین گفت: اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده در بلیت هواپیما مغایر با قوانین بین‌المللی حمل و نقل است. اما در ایران، این قانون مستثنی شده‌اند و با تصویب این نوع مالیات، قانون بین‌الملل را نادیده گرفته‌اند.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره انواع مالیاتی که مردم روی بلیت هواپیما پرداخت می‌کنند، توضیح داد: مردمی که با هواپیما در داخل و یا به خارج از کشور سفر می‌کنند چند مدل مالیات می‌دهند،  Tax یا مالیات (توسط دولت در ارتباط با حمل و نقل هوایی وضع شده)، عوارض شهرداری، عوارض فرودگاهی و عوارض نظارت بر ایمنی مسافر. در سفرهای خارجی نیز عوارض فرودگاه بین‌المللی از مبدأ و سوخت و عوارض خروج از کشور هم اضافه می‌شود. عوارض خروج از کشور که با اجرای قانون بودجه در سال ۱۴۰۱ قرار است افزایش پیدا کند و دیگر شبیه جریمه شده است تا عوارض. عوارض فرودگاه بین‌المللی از مبدأ هم که حدود ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

به دنبال ابلاغ سازمان امور مالیاتی، با قانون مصوب مجلس ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده روی قیمت بلیت اضافه شد که با حذف پنج درصد عوارض شهرداری، نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی با ۴ درصد و در مسیرهای خارجی با ۹ درصد افزایش روبه‌رو خواهد شد.

حرمت الله رفیعی در ادامه با انتقاد از تصویب قانون ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده روی قیمت بلیت افزود: فرودگاه‌های خارجی هم از مسافران مالیات می‌گیرند، اما در آن‌جا شما به چشم می‌بینید که آن مالیات را خرج کرده‌اند و تبدیل به خدمات برای مردم شده است. در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران که این همه هم مالیات گرفته می‌شود و مبلغ عوارض خروج هم از ۲۵ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است، چه تغییری در وضعیت آن فرودگاه‌ها ایجاد شده است؟ چرا وضعیت فرودگاه بین‌المللی تهران بعد از ۲۰ سال هنوز هیچ تغییری نکرده است؟

دکمه بازگشت به بالا