اخبارتازه‌های سیاسی

خطیب زاده در مورد مذاکرات وین: ما هیچ ضرب الاجل ساختگی را نمی پذیریم

امروز سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود با تعدادی از خبرنگاران دستچین شده‌ی داخلی و خارجی، در پاسخ به این سوال که به تازگی یکی از مقامات انگلیسی گفته است که مذاکرات وین در صورتی ادامه پیدا می کند که از سوی ایران، زندانی‌های دو تابعیتی آزاد شوند، گفت: این موضع را ندیده ام و آنقدر ساختگی و برساخته است که اگر کسی در لندن چنین چیزی گفته باشد واقعا جای تأسف دارد. او افزود لندن در سال هایی که ایران به تنهایی بار زنده نگه داشتن برجام را به دوش کشیده، همراهی عملی با واشنگتن داشته است.

پیش ازین، نشریه بریتانیایی «اسپکتیترSpectator » طی نوشتاری با بررسی وضعیت مذاکرات احیای «برجام» از آغاز‌به‌کار دولت جو بایدن، موضع بریتانیا در این مذاکرات را «منسجم‌تر» خوانده بود و نوشت: دیپلمات‌های بریتانیایی در دو موضع با ایران در حال مذاکره هستند. علاوه بر مذاکرات هسته‌ای، این کشور گرفتار پرونده شهروندان زندانی خود در تهران است.

به گفته نگارنده این مقاله، علاوه بر زندانیان مطرح و برجسته‌ای مانند نازنین زاغری- راتکلیف، تعداد نامشخص دیگری از بازداشت‌شدگان دوتابعیتی بریتانیایی در ایران وجود دارد که خانواده‌هایشان این موضوع را به لندن اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد برخی از ضرب الاجل ها در ارتباط با مذاکرات وین که بعضا از سوی مقامات اروپایی و آمریکایی مطرح می شود، تصریح کرد: ما هیچ ضرب الاجل ساختگی را نمی پذیریم و امیدواریم کسانی که این ضرب الاجل های ساختگی را نیز مطرح می کنند خودشان این مسائل باورشان نشود و برای رسیدن به یک توافق خوب به تهران بیایند.

هفته پیش جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به روزنامه‎ی هاآرتص اسرائیل گفت که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی پشت درهای بسته در مذاکرات وین یک ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند که زمان آن دور نیست.

در همین پیوند آمیخی اشتاین خبرنگار روزنامه اسرائیل «کان نیوز» نیز در توئیتی نوشت: دیپلمات های غربی به او گفته‌اند که ضرب الاجل آمریکا و کشورهای اروپایی برای مذاکره با ایران در مورد بازگشت به توافق برجام پایان ژانویه و آغاز فوریه است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات وین با بیان اینکه ما در چهار حوزه رفع تحریم ها و اجرای تعهدات، تضمین ها، راستی آزمایی و همچنین رفع تحریم ها و موضوع هسته ای پیشرفت هایی داشته ایم که در برخی از حوزه ها پیشرفت ها کم و در برخی حوزه‌هاپیشرفت ها زیاد بوده است، گفت: در حوزه اجرای تعهدات از سوی طرف های مقابل پیشرفت ها کمتر بوده است. امروز توپ در زمین غربی هاست که نشان دهند که به وین آمده اند تا در کمترین زمان به یک توافق خوب برسیم.

پیش ازین آمریکا اعلام کرده بود که توپ مذاکرات در زمین ایران است.

دکمه بازگشت به بالا