اخباراهل سنت

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته ی گذشته بدین قرار است:

۱- بر اثر حمله پهپادهای سپاه پاسداران به یک روستا در دشت سمسور ریگان در استان کرمان، دستکم چهار شهروند بلوچ کشته شدند.

۲- در ادامه فشار ها بر مولانا محمد حسین گرگیج چند تن مدرسین حوزه علمیه گالیکش احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفتند.

۳- بر اثر انفجار کپسول گاز در یک خانه مسکونی در روستای چاه جمال شهرستان ایرانشهر چهار عضو یک خانواده کشته و مصدوم شدند.

۴- یک زندانی بلوچ بنام “احمد نهتانی” فرزند مولوی شیراحمد اهل روستای خیرآباد شهرستان بیرجند در زندان سبزوار اعدام شد.

۵- دو نیروی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در درگیری با افراد مسلح در زاهدان کشته شدند، هویت دو پاسدار کشته شده “مهران شوری زاده” و “محسن کیخوایی” عنوان شده است.
۶- کشاورزان منطقه اسلام آباد لوتَک شهرستان هامون به دلیل قطعی سوخت تراکتورهای خود اعتصاب کردند.

۷- یک کودک بلوچ با تیراندازی ماموران نظامی سپاه پاسداران در مرز کلگان شهرستان سراوان کشته شد، هویت این کودک بلوچ “عثمان بامری” فرزند نبی بخش از اهالی شهرستان ایرانشهر عنوان شده است.

۸- یک زندانی بلوچ محبوس در زندان اصفهان به دلیل عدم رسیدگی پزشکی مناسب جان خود را از دست داد، هویت این زندانی بلوچ با فامیل “شه بخش” فرزند عبدالواحد عنوان شده است.

۹- شش تن از صیادان بلوچ که توسط ارتش دریابانی هندوستان بازداشت و در شهر بنگلور زندان شده بودند، پس از عدم اثبات جرم آزاد شدند.

۱۰-تیر اندازی مامورین نیروی انتظامی به سمت یک خودرو پژو ۴۰۵ در شهر زاهدان منجر به کشته شدن دو نفر و مجروح شدن دست کم دو نفر دیگر شد.
۱۱- عبدالجلیل آسکانی ۲۷ آذر ۱۴۰۰ بعد از گذشت ۴۷ روز از بازداشت ،توسط اطلاعات سپاه شهرستان سرباز، بدون تفهیم اتهام و عدم پاسخگوی دلیل بازداشت شدنش توسط این ارگان، آزاد شد.

۱۲- بر اساس گزارش ها، ۱ دی ماه ۱۴۰۰، نیروهای اداره برق شهرستان زاهدان با یورش به روستای سیادک این شهرستان، برق بسیاری از منازل مسکونی شهروندان را قطع کرد.

۱۳- مولوی عبدالصمد ساداتی امام جمعه سراوان، مولوی دوست محمد رئیسی امام جمعه نصیرآیاد و حافظ عبدالغفار نقشبندی امام جمعه موقت راسک با اشاره به درصد بالای تلفات و مرگ و میرها در تصادفات رانندگی در بلوچستان به علت بی‌کیفیتی جاده ها ، عرض کم و دو بانده نبودن مسیرها خواهان توجه مسئولین و اختصاص اعتبار و بودجه برای حل این معضل شدند.

دکمه بازگشت به بالا