اخبارتازه‌های سیاسی

ارتش اسرائیل سناریوهای حمله به ایران را ارائه کرد

روزنامه‌ی ها‌آرتص اسرائیل طی گزارشی نوشته است، ارتش اسرائیل چندین سناریو احتمالی را برای حمله به اهدافی در ایران به رهبری سیاسی این کشور ارائه کرده است، اما تاکید کرده که تعیین نتیجه چنین حملاتی یا ارزیابی اینکه چگونه بر برنامه هسته‌ای تهران تأثیر می‌گذارد دشوار است.

ارتش می گوید در ماه های گذشته به عنوان بخشی از آمادگی های خود برای حمله احتمالی به ایران، به سلاح های پیشرفته دست یافته، تمرینات آموزشی نیروی هوایی و جمع آوری اهداف حمله جدید برای بانک هدف اطلاعات نظامی را انجام داده است.

طبق گزارش ها‌آرتص، به منظور برای حمله احتمالی به ایران ۹ میلیارد شکل معادل ۲.۹ میلیارد دلار بودجه اضافی به ارتش اسرائیل اختصاص داده شده است.

 قامات نظامی گفتند که ارتش اسرائیل به محض اینکه دولت موافقت کند، آماده حمله به ایران خواهد بود.

به گفته ارتش، این کشور همچنین برای عواقب حمله به ایران از جمله دور نبرد با حزب الله لبنان یا حماس در نوار غزه آماده می شود. در این سناریو، ارتش اسرائیل در حال زمینه سازی است تا این گروه‌ها هزینه های سنگینی را بپردازند و دستاوردهای قابل توجهی در این جبهه ها به دست آورند. بر اساس ارزیابی ارتش اسرائیل، ایران در سال‌های گذشته مجموعه دفاع هوایی خود را افزایش داده و بهبود بخشیده است و حمله هوایی را پیچیده‌تر کرده است. ایرانی ها همچنین توانسته اند زرادخانه موشک های دوربرد خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند که به راحتی می توانند هر نقطه ای از اسرائیل را مورد اصابت قرار دهند. با توجه به این تحول، ارتش اسرائیل در طول سال گذشته چندین قرارداد به ارزش میلیاردها مثقال به منظور توسعه و تقویت پدافند هوایی اسرائیل امضا کرد. برآوردهای ارائه شده به دولت حاکی از آن است که اگر ایران تصمیم به ساخت بمب هسته ای بگیرد، می تواند ظرف دو سال به این هدف برسد. این تا حد زیادی با ارزیابی های قبلی اطلاعات نظامی اسرائیل مطابقت دارد.

به گزارش روزنامه‌ی ها‌آرتص، ارتش اسرائیل همچنین با شرکای منطقه‌ای در مصر، اردن، قبرس، یونان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای جمع‌آوری اطلاعات و انجام عملیات‌های مشترک ضد تروریسم از جمله فعالیت‌های عملیاتی دیگر کار می‌کند. مقامات دفاعی می گویند این مشارکت روابط بین اسرائیل و همسایگانش را تقویت می کند و می تواند مشروعیت بیشتری را به اقدام نظامی احتمالی اسرائیل در ایران بدهد.

دکمه بازگشت به بالا