اخبارتازه‌های سیاسی

وزارت خارجه ایران: آماده مذاکره با عربستان هستیم/ سفیر جدید به یمن معرفی می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک نشست خبری اعلام کرد، بعد طی مراحل پروسه مربوطه، سفیر جدید ایران برای حوثی‌ها معرفی خواهد شد . با این حال پیشتر، رهبران حوثی به عربستان اطمینان داده‌ بودند که سفر ایرلو یک‌طرفه خواهد بود و هیچ «دیپلمات» ایرانی جایگزین او نخواهد شد.

حسن ایرلو فرستاده جمهوری اسلامی برای حوثی‌های یمن بود که چند روز پیش به طرز مشکوکی، که فوت به دلیل ابتلا به کرونا خوانده شد، پس از انتقال به ایران جان باخت.

تهران در آن زمان ریاض را متهم کرد که در انتقال ایرلو تعلل کرده؛ اما سخنگوی ائتلاف عربی پاسخ داد: با در نظر گرفتن اعتبارات انسانی، ظرف ۴۸ ساعت زمینه این انتقال فراهم شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با گفت‌وگوهای ایران و عربستان، گفت: روابط ایران با عربستان و گفت‌وگوها در این زمینه با یک فهمی نسبت به نقاط اختلافی و اشتراکی جلو می‌رود. دو کشور در مورد برخی از موضوعات اختلافات روشن دارند ولی ما تلاش کرده‌ایم که مسیری را طی کنیم که نتیجه آن برای مردم دو کشور و منطقه همراه با منفعت باشد و فکر می‌کنیم حل و فصل مسائل اختلافی نیز از مسیر این گفت‌وگوها می‌گذرد.

خطیب‌زاده با اشاره به اقدام عربستان در دادن ویزا به سه دیپلمات ایرانی افزود: دولت ریاض به سه دیپلمات ایرانی برای سفر به جده جهت فراهم کردن مقدمات بازگشایی نمایندگی ایران در نزد سازمان همکاری اسلامی ویزا داده است و به نظرم این اتفاقات می‌تواند مقدمه‌ای برای رفع اختلافات و تلاش برای عادی شدن روابط دو کشور باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر وی گره روابط ایران و عربستان در چیست؟ که تا کنون در چهار دور از مذاکرات نتوانستند به نتیجه مشخصی برسند، گفت: اجازه بدهید که من از لفظ گره استفاده نکنم. ما لیستی از پیشنهادات را به طرف مقابل داده‌ایم و امیدواریم که پاسخ مثبتی از آنها دریافت کنیم. بی اعتمادی‌هایی بین دو کشور وجود داشته است ولی دو طرف تلاش می‌کنند که با رویکرد سازنده‌ و درکی که وجود دارد اجازه ندهند که اختلافات باعث شود که حداقلی از روابط سیاسی بین دو کشور ایجاد نشود و یا روابط به حالت عادی بازنگردد.

وی افزود: ما آماده شرکت در دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد هستیم.

دکمه بازگشت به بالا