اخباراقتصادی

تعارف نداریم همه مردم تحت فشار هستند! /بیکاری دو رقمی شده

 به گزارش شبکه جهانی کلمه، شمس الدین حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به وضعیت وخیم اقتصادی کشور نسبت به بحرانی شدن اوضاع مردم هشدار داد و گفت: تعارف نداریم همه مردم تحت فشار هستند.

 وی همچنین اذعان کرد، درآمد سرانه کاهش، نابرابری بیشتر و سفره مردم کوچک‌تر شده است.

 این نماینده مجلس در قسمتی دیگر از سخنانش به موضوع بازار سرمایه هم اشاره و خاطرنشان کرد: مردم بی گناه و بی اطلاع فکر کردند بازار سرمایه بازار مطمئنی است. در دوره‌ای رشد حباب وار در بازار سرمایه ایجاد شد و یک سری سود کردند، اما یک سری از مردم دیر به بازار سرمایه رفتند. آنها، چون شناخت کافی از بازار سرمایه نداشتند، ضرر کردند آن‌ها انتظار دارند دولت زیان آن‌ها را جبران کند. در این شرایط سرمایه اجتماعی و اعتماد از بازار سرمایه رفته است.

  وی همچنین گفت: سرمایه گذاری در کشور انجام شده است، ولی رشد آن کاهش پیدا کرده است و در نتیجه بیکاری دو رقمی شده است. به موضوع توزیع درآمد هم کم توجهی شده است و ضریب جینی افرایش پیدا کرده یعنی نابرابری در توزیع درآمد بیشتر شده است و در نتیجه رفاه اجتماعی در کشور کاهش پیدا کرده است. تعارف نداریم همه مردم تحت فشار هستند.

  این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اگر درآمد‌ها و هزینه‌های دولت برابر نباشد، دولت مجبور است از بانک مرکزی قرض کند، افزود: در این شرایط پول تازه به اقتصاد می‌آید در حالیکه رشد اقتصادی ایجاد نشده و در نتیجه تورم ایجاد می‌شود. الان رشد نقدینگی ۴۰ درصد شده و تورم در مرداد به۵۸ درصد رسیده است. اگر گفته می‌شود که متوسط حقوق‌ها ۱۰ درصد افزایش می‌یابد ناشی از محدودیت‌های مالی است، زیرا اگر یکباره حقوق‌ها افزایش یابد، پایه پولی افزایش یافته و تورم بیشتر می‌شود.

  او افزود:  ۱۲میلیارد دلار کسری بودجه داریم.

  این نماینده مجلس گفت: اگر گفته می‌شود که متوسط حقوق‌ها ۱۰ درصد افزایش می‌یابد به دلیل محدودیت‌های مالی است، زیرا اگر یکباره حقوق‌ها افزایش یابد، پایه پولی افزایش یافته و تورم بیشتر می‌شود.

  لازم به اشاره است که بررسی و پژوهش های رسانه ای نشان می‌دهد میزان مصرف سالانه بسیاری از مواد غذایی اصلی از جمله گوشت، ماهی، نان، برنج و شیر نسبت به ۱۰ سال پیش به صورت چشمگیر کاهش یافته است.

دکمه بازگشت به بالا