اخبارتازه‌های سیاسی

موافقت عربستان با صدور ویزا برای سه دیپلمات ایرانی

مقامات ایرانی و عربستانی اعلام کردند که عربستان سعودی برای سه دیپلمات ایران جهت حضور در مقر سازمان همکاری اسلامی در جده ویزا صادر کرده‌اند.

تهران و ریاض از بهار امسال چندین دور مذاکره با هدف بهبود روابط خود با یکدیگر داشته‌اند.

یک مقام وزارت خارجه عربستان در این مورد گفته است: «ریاض با صدور ویزا برای سه دیپلمات ایرانی موافقت کرده و این یک اقدام معمول به حساب می‌آید.»

یک روز قبل از آن نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در نشست خبری مشترکی با همتای عراقی خود گفت که ویزاها هفته گذشته صادر شده است و دور جدید مذاکرات ایران و عربستان سعودی به زودی در بغداد انجام خواهد گرفت.

وی گفت، این مذاکرات که با میانجی‌گری بغداد شروع شده خوب پیش رفته است و مقامات عربستان به پیشنهادات تهران پاسخ مثبت داده‌اند.

آقای امیرعبداللهیان افزود: «آماده هستیم هیئت‌های فنی دو کشور از سفارتخانه‌ها بازدید و سفارتخانه‌ها مقدمات کار را فراهم کنند تا روابط به حالت طبیعی خود برگردد. اما باید منتظر ماند و دید که این اتفاق در چه زمانی و در نتیجه مذاکرات کدام‌ مرحله ایران و سعودی در بغداد اتفاق خواهد افتاد.»

مناسبات رسمی تهران و ریاض در سال ۲۰۱۶ در پی حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران قطع شد.

دو کشور علاوه بر حمایت از گروه‌های رقیب در جنگ یمن در عرصه‌های دیگری نظیر سیاست داخلی لبنان و جنگ داخلی سوریه نیز با یکدیگر اختلاف دارند.

دکمه بازگشت به بالا