اخباراهل سنت

انتقاد مولوی نقشبندی نسبت به حکم عزل مولانا گرگیج؛ تظاهرات گسترده مردم گالیکش

به گزارش شبکه جهانی کلمه، مولوی نقشبندی، امام جمعه موقت اهل سنت روز گذشته ۳ دی ماه ۱۴۰۰، در اعتراض به عزل مولانا گرگیج از امامت جمعه، گفت: «متاسفانه با خبر شدیم در جمعه گذشته با نادیده گرفتن سخنان و توضیحات مولانا گرگیج و عذر خواهی ایشان در صورت تکدر خواطر برخی از مردم، در کمال ناباوری و بی مهری حکم عزل ایشان صادر شده است. علما همواره با ارشادات و راهنمایی های خویش، مردم را به مسیر درست رهنمون می‌سازند.»

وی با اشاره به اینکه اهل سنت جغرافیای ایران در این برهه از زمان روزهای تلخی را سپری می‌کنند، اظهار نمود: طبق بند ۱۲ قانون اساسی اهل سنت در مراسم مذهبی خود آزاد هستند. آیا ممانعت از برگزاری نماز جمعه توسط روحانی بلندپایه اهل سنت استان گلستان دخالت در مراسم مذهبی نیست؟»

در پیوند با این خبر، مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز روز گذشته با انتقاد از دخالت‌ های جمهوری اسلامی در امور مذهبی اهل‌سنت، این دخالت‌ها را «بر خلاف مُرّ قانون اساسی» دانست و خواستار اجرای اصل دوازدهم این قانون شدند.

وی گفت: ”مذاهب اهل‌سنت طبق قانون اساسی در تعلیم و کلیه مسائل مذهبی آزاد هستند. اگرچه قانون اساسی مذهب شیعه جعفری اثنی عشری را مذهب رسمی اعلام کرده و در همان زمان که مولانا عبدالعزیز در مجلس خبرگان بودند اعتراضاتی به این موضوع وارد شد اما در نهایت همین قانون تصویب شد و ما آن را پذیرفتیم و حرف‌هایی می‌زنیم که در چارچوب قانون هستند و از روی زیاده‌خواهی یا غیرمنصفانه نیستند.“

او در ادامه گفت: ”قانون در تعلیم و تربیت و مسائل مذهبی آزادی داده است. نماز جمعه هم جزو مراسم مذهبی است که باید بدون ممانعت و مشکل برگزار شود. متاسفانه در عمل، قانون اساسی به طور کامل اجرا نشده و آن آزادی‌ که قانون اساسی به ما داده است نداریم. نمونه بارز آن شورای مدیریت و برنامه‌ریزی در تهران است و می خواهد امور مذهبی اهل سنت را مدیریت و برای آن برنامه‌ریزی کند. خوشبختانه ما در اینجا مشکلی نداریم اما در جاهای دیگر که پذیرفته اند، مشکلاتی بوجود آمده و مدرسین باید مورد گزینش قرار بگیرند و تائید شوند.“

این واکنش ها در حالیست که روز گذشته(۳ دی ۱۴۰۰) تلویزیون کلمه گزارش داد، هزاران نفر از شهروندان گالیکش از اقوام بلوچ و ترکمن با برگزاری تظاهرات در حمایت از مولانا گرگیج، یکصدا خواستار لغو حکم حکومتی عزل مولانا گرگیج شدند.

ویدیوهای زیادی از این تظاهرات، در کانال تلگرامی شبکه جهانی کلمه منتشر شده است.

براساس گزارش های دریافتی، در حالیکه مردم گالیکش خواستار ورود جمعی به آزادشهر شدند تا نماز جمعه روز گذشته را آنجا به امامت مولانا گرگیج برگزار کنند، اما ایشان به دلیل اینکه دولت اجازه نداده بودند، از این اقدام صرف نظر کردند.

این تظاهرات در حالی برگزارشد که صبح جمعه، جو گالیکش استان گلستان نیز به شدت امنیتی شد.

نیروهای یگان ویژه در نقاط مختلف شهر از جمله مقابل حوزه علمیه گالیکش مستقر شده بودند.

بحران کنونی در حالیست که فعالان و علمای اهل سنت معتقدند که جمهوری اسلامی نباید در امور مذهبی دخالت و اقدام به عزل یا نصب امامان جمعه اهل سنت کند.

گفتنی است که بسیاری از مردم اهل سنت در نقاط مختلف کشور از سوی ارگان های امنیتی، نسبت به دفاع از مولانا گرگیج پیام های تهديد آمیز دریافت کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا